Aangifte doen van geboorte levenloos kind in Nederland
U kunt aangifte doen bij de gemeente waar uw kind levenloos ter wereld is gekomen. De gemeente maakt dan een akte van geboorte (levenloos) op. Het maakt niet uit hoe lang de zwangerschap duurde.
De akte van geboorte (levenloos) is een officieel document. Het bewijst dat uw kind op de wereld is gekomen.
De akte van geboorte (levenloos) komt in het overlijdensregister.
Achternaam kiezen voor levenloos geboren kind
U mag zelf de achternaam van uw kind aangeven. Dat kan de achternaam van de vader of van de moeder zijn. Deze keuze heeft geen gevolgen voor de naam van volgende kinderen. U kunt dan opnieuw naamkeuze doen.
U kunt uw levenloos geboren kind ook laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit is een andere handeling dan de aangifte.
U kunt de aangifte doen bij de gemeente. Het gaat om de gemeente waar uw kind geboren is.
Zo werkt het voor u
Hierna volgt informatie van uw gemeente.
Levenloos geboren kind registreren
Aangifte doen van een levenloos geboren kind mag door:
- de vader of duomoeder;
- de moeder;
- een medewerker van het ziekenhuis;
- de uitvaartverzorger;
- anderen die weten van het overlijden.
Registreren in BRP
U kunt uw levenloos geboren kind registreren in de basisregistratie personen (BRP) als u in Nederland woont of gaat wonen.
De aangifte van overlijden moet gedaan zijn vóórdat de begrafenis of crematie plaatsvindt.
Als uw kind levenloos geboren is, maakt u een afspraak met de gemeente waar uw kindje geboren is voor de aangifte. Het is mogelijk om een levenloos geboren kind bij aangifte te erkennen. U kunt uw kind ook laten bijschrijven in uw trouwboekje.
Afspraak maken
Neem contact op via 0492 326800.
Het opmaken van de akte is gratis.
U betaalt kosten voor de aanvraag van een afschrift. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente.
Bezwaar
Bent u het met dit besluit niet eens, dan kunt u hiertegen bezwaar maken. U kunt dit doen binnen zes weken na de verzenddatum van het besluit.
U dient uw bezwaarschrift te sturen naar:
Ambtenaar van de burgerlijke stand
Postbus 99
5427 ZH Boekel
Vermeld in uw brief het volgende:
- De datum, waarop u het bezwaarschrift schrijft;
- Uw naam en adres;
- Tegen welk besluit u bezwaar maakt;
- De redenen waarom u het niet eens bent met het besluit.
Daarnaast dient u uw brief te ondertekenen.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen dat het besluit waartegen u bezwaar maakt, geldig blijft tijdens de bezwaarprocedure.
Spoed?
Als u vindt dat er snel iets aan het besluit moet worden gedaan, om onomkeerbare gevolgen van het besluit te voorkomen dan kunt u een voorlopige voorzienig aanvragen bij de rechter. Dat is een spoedprocedure, waarbij de rechter maatregelen kan treffen om onomkeerbare gevolgen te voorkomen. Voor een voorlopige voorziening dient u griffierecht te betalen. Als u een voorlopige voorziening wilt aanvragen, dient u niet alleen een brief te sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een brief naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank ‘s-Hertogenbosch, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.
Vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met de gemeente Boekel
Bezoekadres
Sint Agathaplein 2
5427AB Boekel
Maandag | 9.00 - 12.30 |
Dinsdag | 9.00 - 12.30 |
Woensdag | 9.00 - 12.30 13.30 - 19.30 |
Donderdag | 9.00 - 12.30 |
Vrijdag | 9.00 - 12.30 |
Zaterdag | Gesloten |
Zondag | Gesloten |