Single Digital Gateway

Aangifte doen van geboorte levenloos kind in Nederland

Is uw kindje levenloos ter wereld gekomen? Dan kunt u aangifte doen bij de gemeente waar uw kindje levenloos geboren is. Het maakt daarbij niet uit hoe lang de zwangerschap heeft geduurd.

Doet u aangifte? Dan maakt de ambtenaar van de burgerlijke stand een akte op: "akte van geboorte (levenloos)”. De akte is een officiële erkenning dat uw kindje ter wereld is gekomen en komt in het overlijdensregister.  

Achternaam kiezen voor levenloos geboren kind

U mag kiezen of uw kindje de achternaam van de vader of de moeder krijgt. Deze keuze heeft geen gevolgen voor de naam van volgende kinderen. U kunt dan opnieuw de achternaam kiezen die u wenst.

Met een afschrift van de akte kunt u uw levenloos geboren kindje ook laten inschrijven bij de gemeente waar u woont. Dan wordt uw kindje geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit gebeurt alleen op uw verzoek, het is niet verplicht. En dit kan ook later nog, op het moment dat u dit wilt.

Zo werkt het voor u

Uw (toekomstige) woonplaats valt onder:
Informatie:

Hierna volgt informatie van uw gemeente.

Levenloos geboren kind registreren

Aangifte doen van een levenloos geboren kind mag door:

  • de vader of duomoeder;
  • de moeder;
  • een medewerker van het ziekenhuis;
  • de uitvaartverzorger;
  • anderen die weten van het overlijden.

Registreren in BRP

U kunt uw levenloos geboren kind registreren in de basisregistratie personen (BRP) als u in Nederland woont of gaat wonen. 

De aangifte van overlijden moet gedaan zijn vóórdat de begrafenis of crematie plaatsvindt.

Als uw kind levenloos geboren is, maakt u een afspraak met de gemeente waar uw kindje geboren is voor de aangifte.  Het is mogelijk om een levenloos geboren kind bij aangifte te erkennen. U kunt uw kind ook laten bijschrijven in uw trouwboekje.

Afspraak maken

Neem contact op via 0492 326800.

Het opmaken van de akte is gratis.

U betaalt kosten voor de aanvraag van een afschrift. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente.

Bezwaar

Bent u het met dit besluit niet eens, dan kunt u hiertegen bezwaar maken. U kunt dit doen binnen zes weken na de verzenddatum van het besluit.

U dient uw bezwaarschrift te sturen naar:

Ambtenaar van de burgerlijke stand

Postbus 99

5427 ZH Boekel

Vermeld in uw brief het volgende:

-       De datum, waarop u het bezwaarschrift schrijft;

-       Uw naam en adres;

-       Tegen welk besluit u bezwaar maakt;

-       De redenen waarom u het niet eens bent met het besluit.

Daarnaast dient u uw brief te ondertekenen.

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen dat het besluit waartegen u bezwaar maakt, geldig blijft tijdens de bezwaarprocedure.

Spoed?

Als u vindt dat er snel iets aan het besluit moet worden gedaan, om onomkeerbare gevolgen van het besluit te voorkomen dan kunt u een voorlopige voorzienig aanvragen bij de rechter. Dat is een spoedprocedure, waarbij de rechter maatregelen kan treffen om onomkeerbare gevolgen te voorkomen. Voor een voorlopige voorziening dient u griffierecht te betalen. Als u een voorlopige voorziening wilt aanvragen, dient u niet alleen een brief te sturen naar burgemeester en wethouders, maar ook een brief naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank ‘s-Hertogenbosch, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met de gemeente Boekel

Bezoekadres

Sint Agathaplein 2

5427AB Boekel

Openingstijden
Maandag
9.00 - 12.30
Dinsdag
9.00 - 12.30
Woensdag
9.00 - 12.30
13.30 - 19.30
Donderdag
9.00 - 12.30
Vrijdag
9.00 - 12.30
Zaterdag
Gesloten
Zondag
Gesloten
Laatst gecontroleerd op 14 november 2022