High-tech manufacturing: VDL ETG

“Het legt gewicht in de schaal wanneer een ambassadeur positief over je bedrijf spreekt”

Industrieel conglomeraat VDL Groep heeft een goede samenwerking met de Nederlandse ambassade in het voor hun belangrijke Zwitserland. Hans Priem, business manager bij VDL ETG en verantwoordelijk voor het beleid en de strategie rondom wetenschap en technologie, vertelt.

Over VDL ETG

VDL Groep, met hoofdkantoor in Eindhoven, is een industrieel familiebedrijf dat oorspronkelijk startte in de metaalbewerking. Het telt nu verspreid over 20 landen 101 bedrijven met ruim 17.000 medewerkers. Er zijn vier divisies: Toeleveringen, Autoassemblage, Bussen en Eindproducten. VDL ETG is onderdeel van de high-tech contract-manufacturingdivisie en produceert componenten en systemen voor de high-tech kapitaalgoederenindustrie.

Hans Priem

Zwitserland innovatieland

Hans Priem: “VDL ETG is onderdeel van de high-tech contract-manufacturingdivisie van de Nederlandse VDL Groep. Innovatie  en technische ontwikkelingen zijn voor VDL van vitaal belang. Zwitserland is één van de landen met een krachtige R&D-traditie waar veel gebeurt op dit vlak. Reden voor ons om daar in een zo’n vroeg mogelijk stadium bij aan te haken als technologische partner en inspiratiebron, waardoor we een fundament voor strategische samenwerking creëren.

Ruim drie jaar geleden hebben wij VDL ETG Zwitserland opgericht in Trübbach, in het Rijndal van Zwitserland, ook wel ‘Vacuum Valley’  genoemd. Dat bedrijf is voortgekomen uit de voormalige Oerlikon-Balzers-machinefabrieken. We zijn daar actief in de productie van hoge-precisiecomponenten, vacuümcomponenten, en de montage van modules en complete mechatronische systemen voor OEM’s in de high-tech kapitaalgoederenindustrie. Opdrachtgevers en partners zijn onder andere het in technologische ontwikkelingen en innovatie toonaangevende Paul Scherrer Institut (PSI) en CERN, beide met locaties in Zwitserland.”

Verfrissende benadering

VDL ETG’s contacten met de Nederlandse ambassade in Bern dateren van VDL’s allereerste concrete stappen in Zwitserland. “De toenmalige ambassadeur maakte een afspraak met ons en vroeg, eenmaal bij ons: ‘Waar kan ik mee helpen?’ Vonden wij een verfrissende benadering. Geweldig natuurlijk. Dit paste ook helemaal in de VDL-bedrijfscultuur. Op dat moment waren wij in de race om voor PSI een grote elektronenlaser te bouwen. Vanaf dat moment hebben wij tijdens het gehele proces de ambassadeur en de economische afdeling van de ambassade op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen en geïnformeerd waar wij hulp konden gebruiken”, zegt Hans Priem.

Economische diplomatie helpt

“Techniek, kennis en prijs zijn uiteraard belangrijke elementen, maar aanvullende diplomatieke actie – in de vorm van aandacht genereren en betrekken in de Zwitserse industrie – zeker ook. De ambassadeur heeft ons gepresenteerd in zijn netwerk en dat heeft absoluut geholpen met de propositie én in het versterken van onze naamsbekenheid in Zwitserland. Het legt toch gewicht in de schaal wanneer een ambassadeur, als officieel vertegenwoordiger van Nederland, positief over je bedrijf spreekt.”

Voor de dienstverlening en assistentie van de ambassade in Zwitserland heeft Priem niets dan lof: “Mensen met de juiste mindset en drive om de industrie te helpen.” Maar hij heeft het elders ook wel eens anders meegemaakt. “Er zitten nog steeds te weinig techneuten en/of economen op de ambassades. Dan moet je er maar net affiniteit mee hebben, met zaken als wetenschap, techniek en innovatie om te kunnen en willen helpen.”

Tips voor zakendoen in Zwitserland

  1. “Relatie, relatie, relatie”, zegt Hans Priem. “Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar Zwitserland hangt aan elkaar van de contacten en binnen een industrieel netwerk gaat het er echt informeel aan toe. Als het vertrouwen eenmaal gewonnen is, is de basis gelegd voor een langdurige samenwerking. Zwitsers zijn wat dat betreft trouw, maar ook resoluut; afspraak is afspraak. Zelf ben ik  minstens eens per twee weken daar bij onze klanten of op onze locatie VDL ETG Switzerland. Als je wat wilt moet je  fysiek aanwezig zijn.
  2. Zorg dat je met je propositie niet alleen iets te bieden hebt voor je potentiële zakenpartner, maar ook voor het land zelf. Het is essentieel dat je de cultuur van de Zwitsers goed begrijpt. Ze zijn bijvoorbeeld bereid concessies te doen in de prijsstructuren als de productie lokaal blijft.
  3. Heb goed op het netvlies waarvóór je een ambassade benadert en op welke wijze jij denkt dat de ambassade behulpzaam kan zijn. De ambassade kan je helpen in de businesspropositie, niet in de marktontwikkeling zelf, dat moet uiteraard zelf worden gedaan."

Priem besluit: “Nederlanders hebben een gunfactor bij de Zwitsers. Ze vinden ons oprecht leuk, misschien vanwege de enigszins vergelijkbare positie als kleiner land binnen Europa. Fundamenteel is wel dat je je niet anders voordoet dan dat je bent. Zwitserland heeft dezelfde no-nonsensecultuur als Nederland.”