Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Zweden woont

Woont u als Nederlander in Zweden? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Stockholm. U kunt dit ook doen bij de Nederlandse grensgemeenten en op Schiphol.

Aanvragers uit Estland, Letland en Litouwen kunnen ook hun aanvraag indienen bij de Nederlandse ambassade in Stockholm.

Door het coronavirus is het aanvragen van een paspoort of ID-kaart bij een ambassade of consulaat-generaal beperkt mogelijk. Dit geldt ook voor de aanvraag bij een kantoor van een externe dienstverlener zoals VFS Global. U maakt een afspraak via het online afsprakensysteem. Zijn er geen tijdstippen beschikbaar? Dan is het nog niet mogelijk om een aanvraag te doen bij de ambassade, het consulaat-generaal of VFS Global. U kunt dan uw aanvraag voorlopig alleen doen bij een aantal Nederlandse grensgemeenten en op Schiphol.

Q&A’s gevolgen coronavirus

Bekijk de Q&A’s over de gevolgen van het coronavirus voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. In het buitenland en bij de paspoortbalie op de luchthaven van Schiphol in Amsterdam mag u ook een document van de burgerlijke stand in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • U moet zelf langskomen om uw paspoort aan te vragen. Iemand anders mag dit niet voor u doen. Dit geldt ook voor iemand jonger dan 18 jaar. Die moet ook zelf aanwezig zijn bij de aanvraag.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor Zweden

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Zweden.

Bewijs van legaal verblijf

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont.

Inwoners van Zweden doen dit met een van de volgende documenten:  

Een uittreksel uit het Zweedse bevolkingsregister:

  • U vraagt bij de Zweedse belastingdienst Skatteverket een personbevis aan. Als ontvanger kiest u Utländsk ambassad / myndighet / annan mottagare. Het type personbevis heet:
    ”Utdrag om folkbokföringsuppgifter – 120 med alla relationer”. Het uittreksel dient in het Engels te zijn, met stempel en handtekening.

Er zijn twee manieren om dit uittreksel aan te vragen:

  • Per telefoon via 0771 – 567 567 (vanuit Zweden) of +46 8 564 851 60 (vanuit het buitenland).
  • Via de website van SkatteverketFolkbokföring / Beställ personbevis.
    • Door in te loggen met uw (mobiele) Bank-ID kunt u direct een uittreksel voor uzelf opvragen en uitprinten. Voor uw kinderen kunt u het uittreksel alleen per post aanvragen.
    • Zonder in te loggen kunt u aan de hand van uw personnummer het uittreksel aanvragen en per post laten opsturen. Het wordt dan naar het adres gestuurd waarop u ingeschreven bent.

of

Een geldig Zweeds reisdocument

  • Zoals een Zweeds paspoort of een Zweedse nationale identiteitskaart. (Een id-kaart van Skatteverket of een Zweeds rijbewijs is helaas voor Nederland geen bewijs van legaal verblijf.)

Inwoners van Estland doen dit met:

  • een Estse ID-kaart. Bij citizenship moet staan 'NLD' en bij place of birth 'Holland/NLD'; of
  • een Engelstalig uittreksel uit het Estlandse bevolkingsregister.

Inwoners van Letland doen dit met:

  • Een uittreksel uit het Letse bevolkingsregister, met daarop het adres waarop u officieel geregistreerd staat; of
  • Een huurovereenkomst van een huis of appartement in uw naam; of
  • Een gas- of elektriciteitsrekening waarop uw naam en adres vermeld staan; of
  • Als u werkt in Letland: een werkgeversverklaring.

Inwoners van Litouwen doen dit met:

  • Een uittreksel uit het Litouwse bevolkingsregister, met daarop het adres waarop u officieel geregistreerd staat.

Extra informatie over de geboorteakte in Zweden bij een eerste aanvraag

  • Als de aanvrager in Zweden is geboren: een uittreksel (personbevis) van Skatteverket. Als ontvanger kiest u Utländsk ambassad / myndighet / annan mottagare. Het type personbevis heet:”Utdrag om folkbokföringsuppgifter – 120 med alla relationer”. Het uittreksel dient op naam van de aanvrager te zijn, in het Engels en met stempel en handtekening.
  • Als de aanvrager in Nederland is geboren: de originele Nederlandse geboorteakte.
  • Als de aanvrager in een ander land geboren is: de originele geboorteakte en zo nodig gelegaliseerd en vertaald door beëdigd vertaler.

Extra informatie als u in Zweden getrouwd bent

Als u in Zweden getrouwd bent, krijgt u geen trouwakte maar een zogenaamd 'Vigselbevis’.

Eerste aanvraag: legalisatie van documenten

Staat er in uw persoonlijke checklist (stap 1) dat u een document moet laten legaliseren?

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland?  Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: Vraag aan in Zweden

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Zweden? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in Zweden (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Bij de ambassade in Stockholm kunt u online een afspraak maken

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Zweden.
U kunt alleen met een betaalpas betalen. Controleer of uw betaalpas open staat voor betalingen in het buitenland (Nederland/EU).

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 4 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ook bij de ambassade in Stockholm ophalen. Dat kan momenteel op dinsdag en donderdag tussen 9.00 en 9.30. Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

Wij kunnen uw reisdocument aangetekend aan u opsturen als u een Zweeds rijbewijs of een ander officieel identiteitsbewijs heeft. De kosten hiervoor zijn voor uw eigen rekening. Let op - het versturen is op uw eigen risico. Een bij de post zoekgeraakt reisdocument wordt niet door de ambassade vergoed.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Stockholm.