Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Zweden woont

Woont u als Nederlander in Zweden? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Stockholm. U kunt dit ook doen bij de Nederlandse grensgemeenten en op Schiphol.

Aanvragers uit Estland, Letland en Litouwen kunnen ook hun aanvraag indienen bij de Nederlandse ambassade in Stockholm.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. In het buitenland en bij de paspoortbalie op de luchthaven van Schiphol in Amsterdam mag u ook een document van de burgerlijke stand in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • Zorg dat u in persoon verschijnt om de aanvraag in te dienen. Dit geldt ook voor minderjarigen, bijvoorbeeld uw kinderen.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor Zweden

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Zweden.

Bewijs van legaal verblijf

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont.

Inwoners uit Zweden doet u dit met een van de volgende documenten:  

  • een Engelstalig uittreksel ('personbevis') uit het Zweedse bevolkingsregister (Skatteverket). Hiervoor kunt u bellen met Skatteverket op (vanuit Zweden) 0771-567 567 of (vanuit het buitenland) + 46 8 564 851 60;
  • u kunt het document ook online aanvragen en per post laten opsturen. Hiervoor bezoekt u de website van Skatteverket. Kies vervolgens voor de optie 'utländsk ambassad /myndighet /annan mottagare'. Kies daarna voor 2e of 3e optie en voor Engels. In de laatste stap vult u het Zweedse persoonsnummer van de aanvrager(s) in;
  • heeft u een (mobiel) bank-ID dan kunt u ook via de website van Skatteverket een 'personsbevis' voor uzelf opvragen en zelf uitprinten door in te loggen op de website van Skatteverket.
  • als u ook de Zweedse nationaliteit heeft: een geldig Zweeds paspoort of Zweedse ID-kaart.

Inwoners uit Estland doet u dit met:

  • een Estse ID-kaart. Bij 'citizenship' moet staan 'NLD' en bij 'place of birth' 'Holland/NLD';
    of
  • een Engelstalig uittreksel uit het Estlandse population register.

Inwoners uit Letland doen dit met:

  • een uittreksel uit het Letse population register, met daarop het adres waarop u officieel geregistreerd staat;
    of
  • een huurovereenkomst van een huis of apartement in uw naam;
    of
  • een gas- of elektriciteitsrekening waarop uw naam en adres vermeld staan;
    of
  • als u werkt in Letland: een werkgeversverklaring.

Inwoners uit Litouwen doen dit met:

  • een uittreksel uit het Litouwse population register, met daarop het adres waarop u officieel geregistreerd staat.

Extra informatie over de geboorteakte in Zweden bij een eerste aanvraag

  • als de aanvrager in Zweden is geboren: een uitgebreid Engelstalig uittreksel uit het bevolkingsregister van Skatteverket (personbevis). Gegevens van de ouders van de aanvrager dienen op het document vermeld te staan;
  • als de aanvrager in Nederland is geboren: de originele Nederlandse geboorteakte;
  • als de aanvrager in een ander land geboren is: de originele geboorteakte en zo nodig gelegaliseerd en vertaald door beëdigd vertaler.

Extra informatie als u in Zweden getrouwd bent

Als u in Zweden getrouwd bent, krijgt u geen trouwakte maar een zogenaamd 'Vigselbevis’.

Eerste aanvraag: legalisatie van documenten

Staat er in uw persoonlijke checklist (stap 1) dat u een document moet laten legaliseren?

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland?  Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: Vraag aan in Zweden

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Zweden? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in Zweden (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Bij de ambassade in Stockholm kunt u online een afspraak maken.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Zweden.
U kunt alleen pinnen.

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 4 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U dient uw reisdocument op te halen op de ambassade in Stockholm. Dat kan van maandag tot en met donderdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

In uitzonderingsgevallen kunnen wij uw reisdocument ook aangetekend aan u opsturen als u een Zweeds rijbewijs of een ander officieel identiteitsbewijs heeft. De kosten hiervoor zijn voor uw eigen rekening.

Bovendien is het versturen op uw eigen risico. Een bij de post zoekgeraakt reisdocument wordt niet door de ambassade vergoed.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Stockholm.