Slaaprobot: Somnox

‘Denk niet: wat in Nederland werkt, werkt ook in de VS’


Volgens Julian Jagtenberg van Somnox is communicatie het allerbelangrijkst als je internationaal wilt ondernemen. En je moet flexibel zijn: in de Verenigde Staten gedraag je je anders dan in Japan.            

Portret Julian Agtenberg

Over Somnox
Het Delftse bedrijf Somnox brengt de Slaaprobot op de markt. De Slaaprobot is een zacht apparaat dat ademhalingsritmes simuleert. De gebruiker ligt met de Slaaprobot tegen zich aan en past de eigen ademhaling automatisch aan op de beweging van het apparaat. Dat kan voor een betere nachtrust zorgen. Het bedrijf is sinds 3 jaar actief en opgericht door 4 robotica-ingenieurs van de TU Delft. Julian Jagtenberg is daar één van.

Somnox doet zaken in Europa, maar ook in de Verenigde Staten en in Japan. Waarom daar?

‘We hebben het meest voet aan de grond in Nederland, maar we zochten na de oprichting van Somnox al snel Duitsland, Groot-Brittannië, Zweden en de Verenigde Staten op. Sinds kort verkopen we ook in Japan. In de Verenigde Staten en in Japan zijn veel slechte slapers. In Japan komt dat mede door de cultuur van heel hard en heel lang doorwerken. Men slaapt er gemiddeld 5 uur per nacht. Bovendien worden in Japan robots meer geaccepteerd dan elders. Onze Slaaprobot is gemaakt voor dat land. In Amerika heb je ook relatief veel slechte slapers. Je moet dus kijken waar vraag is naar je product en waar je het meeste impact hebt.’

Wat moet je regelen als je in het buitenland zaken wilt doen?

‘Het begint met identificeren of je echt wel naar het buitenland zou moeten. Doe het omdat het past bij je strategie en missie, niet alleen omdat het kan. Stap 2 is: praat veel met ondernemers die recent zijn gestart in het buitenland. Die zitten in hetzelfde schuitje en willen je graag helpen. Stap 3 is dat je snel naar een land toe gaat om te proberen de mensen en de cultuur te begrijpen. Je moet het gewoon doen. Ga er vol gas voor, of ga niet’.

Wat moet je absoluut niet doen in het buitenland, en wat wel?

‘Denk niet: “Wat werkt in Nederland, werkt ook in het buitenland”. In Japan overhandig je bijvoorbeeld een visitekaartje met 2 handen terwijl je buigt, en je neemt het ook met beide handen in ontvangst. Dat is een teken van respect. In de Verenigde Staten moet je weer niet te bescheiden zijn. Je moet dus niet copypasten wat je hier in Nederland doet. Wat je wel moet doen: ga erheen. Bedrijven zijn mensen. Zet de relatie op nummer 1, daarna volgen je product en de winst. Je moet echt graag mensen willen ontmoeten. Bedenk daarom van tevoren of je wel de juiste persoon bent om internationaal zaken te doen of dat je er liever iemand voor inschakelt’.

Hebben de Nederlandse ambassades wat voor jullie kunnen doen?

‘Je móet er langs. De ambassades hebben zo’n groot netwerk. We hebben handen geschud in bijvoorbeeld in San Francisco,  München en Stockholm. In Zweden wees de ambassade ons op een event voor robotica. Dat hebben we nog gewonnen ook! Het is belangrijk dat de mensen op de ambassade je naam kennen en onthouden, dan kunnen ze die ook weer ergens laten vallen. De ambassade is een startpunt voor ondernemers’.

Wat valt er tegen en wat valt er mee aan ondernemen in het buitenland?

‘Het leukste is dat je leeft ‘on your own terms’, en dat is een zingevend gevoel. Natuurlijk loop je ook tegen gedoe aan, bijvoorbeeld door bureaucratie en juridische dingen. Dat kan stress opleveren. Maar als team motiveren we elkaar en houden we elkaar op gang. Het is net als een bokswedstrijd, je krijgt klappen maar als je wint is dat geweldig’.

Top tip van Julian

‘Ga mensen in je sector interviewen die recente ervaring hebben met ondernemen in het buitenland. Die willen je graag helpen’.