NederlandWereldwijd

Verklaring van huwelijksbevoegdheid Verenigde Arabische Emiraten

Bent u Nederlander en wilt u trouwen in de Verenigde Arabische Emiraten? Als u nooit in Nederland gewoond heeft, kan het consulaat-generaal in Dubai een verklaring van huwelijksbevoegdheid opstellen.

Heeft u ooit in Nederland gewoond?

Bent u Nederlander en woont u in Nederland of heeft u in Nederland gewoond? Dan moet u een verklaring van huwelijksbevoegdheid aanvragen bij de gemeente waar u woont of waar u als laatste heeft gewoond. Was u minderjarig toen u uit Nederland vertrok? Dan moet u ook bij de gemeente zijn waar u als laatste heeft gewoond. De verklaring is vanaf het moment van afgifte 6 maanden geldig.

Let op: Check op de website van de gemeente waar u de aanvraag doet welke documenten u nodig heeft. Die documenten kunnen afwijken van de documenten die op deze pagina staan.

Welke documenten heeft u nodig?

Om een verklaring van huwelijksbevoegdheid aan te vragen heeft u kopieën van de volgende documenten nodig:

  • een geldig Nederlands identiteitsbewijs
  • een uittreksel uit het geboorteregister
  • een uittreksel van burgerlijke stand waarin staat dat u niet getrouwd bent. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar
  • een afschrift van een echtscheidingsakte als u eerder was getrouwd

Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

Welke documenten heeft uw niet-Nederlandse partner nodig?

Voor een aanvraag van een verklaring van huwelijksbevoegdheid, heeft uw niet-Nederlandse partner kopieën van de volgende documenten nodig:

  • een geldig paspoort of ander identiteitsbewijs
  • een officieel document waarop de adresgegevens van uw partner staan, welk document dit is verschilt per land
  • een ongehuwdverklaring
  • een afschrift van een echtscheidingsakte als uw partner eerder was getrouwd

Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

Hoe vraag ik de verklaring aan?

De verklaring vraagt u aan per e-mail:

  1. Stuur uw e-mail naar: dba-ca@minbuza.nl.
  2. Vermeld de naam van de verklaring en uw achternaam in het onderwerp van uw e-mail.
  3. Geef in de e-mail aan waar u de verklaring voor nodig heeft. Het consulaat-generaal vermeldt het doel waar u de verklaring voor nodig heeft in de verklaring.
  4. Vergeet niet om uw (mobiele) telefoonnummer in de mail te vermelden.
  5. Maak van alle documenten die nodig zijn een pdf en stuur deze mee als bijlage (een foto van uw documenten is niet toegestaan).
    Is het pdf-bestand te groot om in 1 keer te versturen? Splits de documenten dan op en verstuur ze in 2 (of meer) e-mails.

Is uw dossier niet compleet? Of is er iets onduidelijk of zijn er vragen? Dan kan het zijn dat u extra documenten op moet sturen.

Hoe ontvang ik de verklaring?

U kunt de verklaring ophalen bij de ambassade. U krijgt een e-mail als uw verklaring klaar is. Daarin staan ook de tijden waarop u kunt langskomen.

Hoeveel moet ik betalen?

De verklaring kost € 30. U betaalt wanneer u de verklaring ophaalt bij de ambassade. U kunt betalen met pinpas, creditcard of contant geld (AED).

Hoelang duurt het?

Het duurt gemiddeld 5 werkdagen om uw aanvraag te verwerken.

Moet u extra documenten opsturen omdat uw aanvraag niet compleet is? Dan duurt het langer.

Nog vragen?

Heeft u vragen? Stuur ons een e-mail via het contactformulier.