Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Venezuela woont

Woont u als Nederlander in Venezuela? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij Nederlandse ambassade in Caracas. U kunt dit ook doen bij de Nederlandse grensgemeenten en op Schiphol.

Coronavirus/Covid19: de ambassade is in ieder geval tot maandag 19 april 2021 gesloten voor publiek. Alle afspraken zijn of worden afgezegd. Het is nog niet bekend wanneer de ambassade weer open gaat. Check deze pagina regelmatig om te zien of de situatie veranderd is.

Door het coronavirus is het aanvragen van een paspoort of ID-kaart beperkt mogelijk. U maakt een afspraak via het online afsprakensysteem. Of dit moet anders zijn aangegeven. Zijn er geen tijdstippen beschikbaar voor een afspraak? Dan is het of nog niet mogelijk om een afspraak te maken. Of de beschikbare tijdvakken zijn al volgeboekt. Check in dit geval later nog eens of het dan wel mogelijk is.

Q&A’s gevolgen coronavirus

Bekijk de Q&A’s over de gevolgen van het coronavirus voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft.

Let op: check bij stap 2 of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. In het buitenland en bij de paspoortbalie op de luchthaven van Schiphol in Amsterdam mag u ook een document van de burgerlijke stand in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • U moet zelf langskomen om uw paspoort aan te vragen. Iemand anders mag dit niet voor u doen. Dit geldt ook voor iemand jonger dan 18 jaar. Die moet ook zelf aanwezig zijn bij de aanvraag.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor Venezuela

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Venezuela.

Bewijs van legaal verblijf  

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont. In Venezuela doet u dit met één van de onderstaande documenten:

  • een geldig visum (en documenten die dit ondersteunen);
  • een geldige verblijfsvergunning;
  • als u ook de Venezolaanse nationaliteit heeft: een geldig Venezolaans paspoort of Venezolaanse ID-kaart.

Eerste aanvraag

Staat er in uw persoonlijke checklist (stap 1) dat u een document moet laten legaliseren? En heeft u een geboorteakte of huwelijksakte die is afgegeven door Venezuela? Dan moet u deze laten legaliseren met een apostille.  

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland?  Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: Vraag aan in Venezuela

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Venezuela? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in Venezuela (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Bij de ambassade in Caracas kunt u online een afspraak maken.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Venezuela.
U kunt met een bankkaart en een credit card in Venezolaanse bolivares (VEF) betalen.

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 3 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het document opsturen? Dan moet u uw paspoort of ID-kaart eerst opsturen naar de ambassade. Pas dan kan het nieuwe document worden opgestuurd.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen op de ambassade in Caracas. Dat kan op maandag en dinsdag tussen 14.00 uur en 16.00 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen

Document laten opsturen

Paspoort

U kunt uw nieuwe paspoort ook per koerier laten opsturen. Als u de aanvraag doet, kunt u een aan uzelf geadresseerde prepaid envelop van een commerciële koeriersdienst afgeven. Of u kunt op de ambassade een formulier invullen. Daarin geeft u aan van welke koerier u gebruik wilt maken. De kosten zijn voor eigen rekening en betaalt u op het moment van de aanvraag.

ID-kaart

Uw nieuwe ID-kaart wordt niet per post verstuurd. U haalt uw nieuwe ID-kaart af bij de ambassade in Caracas.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.

Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Caracas.