Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Turkije woont

Woont u als Nederlander in Turkije of in Irak? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Ankara of het consulaat-generaal in Istanbul. U kunt dit ook doen bij de Nederlandse grensgemeenten en op Schiphol.

Door het coronavirus is het aanvragen van een paspoort of ID-kaart beperkt mogelijk. U maakt een afspraak via het online afsprakensysteem. Of dit moet anders zijn aangegeven. Zijn er geen tijdstippen beschikbaar voor een afspraak? Dan is het of nog niet mogelijk om een afspraak te maken. Of de beschikbare tijdvakken zijn al volgeboekt. Check in dit geval later nog eens of het dan wel mogelijk is.

Q&A’s gevolgen coronavirus

Bekijk de Q&A’s over de gevolgen van het coronavirus voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. In het buitenland en bij de paspoortbalie op de luchthaven van Schiphol in Amsterdam mag u ook een document van de burgerlijke stand in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • U moet zelf langskomen om uw paspoort aan te vragen. Iemand anders mag dit niet voor u doen. Dit geldt ook voor iemand jonger dan 18 jaar. Die moet ook zelf aanwezig zijn bij de aanvraag.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor Turkije

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Turkije.

Bewijs van legaal verblijf

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont.

Turkije

In Turkije doet u dit met één van de volgende documenten:   

  • een geldig visum (en documenten die dit ondersteunen)

  • een geldige verblijfsvergunning

  • als u ook de Turkse nationaliteit heeft: een geldig Turks paspoort/kimlik of Turkse ID-kaart

Irak

Woont u in Irak en vraagt u in Turkije een Nederlands paspoort of ID-kaart aan? U toont aan dat u legaal verblijft in Irak, met één van de volgende documenten:

  • een geldig visum
  • een geldige verblijfsvergunning
  • als u  ook de Iraakse nationaliteit heeft: een geldig Iraaks paspoort of Iraakse ID-kaart

Legalisatie Turkse geboorteakte of huwelijksakte niet nodig

Heeft u een geboorteakte of huwelijksakte die is afgegeven door Turkije (inclusief meertalige uittreksels)? Dan is legalisatie niet nodig. U kunt deze documenten direct gebruiken voor de aanvraag van uw paspoort of ID-kaart.

Minderjarige van Nederlands-Iraakse afkomst

Doet u een paspoortaanvraag voor een minderjarige van Nederlands-Iraakse afkomst? Dan stuurt de ambassade uw documenten ter beoordeling aan de Nederlandse autoriteiten. U krijgt bericht over de termijn van de procedure met een brief die u voor akkoord ondertekent. Ook ondertekent u een verklaring over de voorwaarden van het emailcontact met de ambassade.

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland?  Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: Vraag aan in Turkije

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Turkije? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in Turkije (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Bij de ambassade in Ankara en het consulaat-generaal in Istanbul kunt u online een afspraak maken.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht van de consulaire tarieven in Turkije. Ook ziet u daar hoe u kunt betalen bij de ambassade en het consulaat-generaal.

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 3 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het document opsturen? Dan moet u uw paspoort of ID-kaart eerst opsturen naar de ambassade. Pas dan kan het nieuwe document worden opgestuurd.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen op de ambassade in Ankara of het consulaat-generaal in Istanbul.

  • Ankara: maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 uur en 12.00 uur.
  • Istanbul: dinsdag en donderdag tussen 8.30 uur en 11.30 uur.

Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

Document laten opsturen

Paspoort

Wilt u uw nieuwe paspoort binnen Turkije laten opsturen? Vul dan tijdens uw aanvraag een UPS-envelop in. Verzending duurt meestal maximaal 2 dagen. De kosten zijn afhankelijk van uw locatie en het gewicht van de envelop. U betaalt de verzendkosten als de envelop bij u bezorgd wordt.

ID-kaart

Uw nieuwe ID-kaart wordt niet per post verstuurd. U haalt uw nieuwe ID-kaart af bij de ambassade in Ankara of het consulaat-generaal in Istanbul.

Documenten laten opsturen naar Irak

De ambassade in Ankara kan uw reisdocument ook naar Irak laten opsturen. U moet dan vooraf betalen bij UPS Erbil:
E-mail: upserbil@ups.com
Telefoon: +964 (0) 7503351356

U krijgt van UPS Erbil een voorbedrukt shipment label, dat u per e-mail naar de ambassade kunt sturen: ank-ca@minbuza.nl

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade of het consulaat-generaal maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.

Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Ankara of het consulaat-generaal in Istanbul.