Verklaring over de burgerlijke staat op de Tokelau-eilanden

Heeft u op de Tokelau-eilanden een verklaring van burgerlijke staat nodig? Wanneer de lokale autoriteiten deze niet afgeven, kan de Nederlandse ambassade in Wellington, Nieuw-Zeeland, deze voor u opstellen.

Door het coronavirus kunt u deze verklaring tot nadere berichtgeving niet aanvragen bij een ambassade of een consulaat-generaal.

Verklaring omtrent de burgerlijke staat

U kunt de verklaring omtrent de burgerlijke staat nodig hebben als u in het buitenland trouwt. Om deze verklaring te krijgen, heeft u bij de aanvraag enkele documenten nodig om te bewijzen dat u niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft gesloten. U vraagt de verklaring aan in de gemeente waar u woont.

Welke documenten zijn er nodig bij een aanvraag?

Als u nooit getrouwd bent geweest

  • een bewijs dat u de Nederlandse nationaliteit heeft, dit kan met een van de volgende documenten:
    • een Nederlands paspoort
    • een Nederlandse identiteitskaart
    • een Verklaring van Nederlanderschap
  • een adres en bewijs van woonplaatsregistratie
  • (indien van toepassing) een ongehuwdverklaring van de Nederlandse gemeente waar u woonde voor u naar het buitenland verhuisde, deze kunt u zelf bij de gemeente in Nederland aanvragen

Als u eerder getrouwd bent geweest

  • een bewijs dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Dit kan met een van de volgende documenten:
    • een Nederlands paspoort
    • een Nederlandse ID-kaart
    • een Verklaring van Nederlanderschap
  • een adres en bewijs van woonplaatsregistratie
  • echtscheidingsakten, buitenlandse vonnissen of een overlijdensakte

Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

De term ongehuwd

De term ongehuwd wordt alleen gebruikt als u nog nooit getrouwd bent of niet eerder een geregistreerd partnerschap heeft gesloten. Als u eerder getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had, worden de termen ‘gescheiden’ of ‘weduwe/weduwnaar’ gebruikt in de verklaring. De gegevens van een of meerdere eerdere huwelijken moeten in de verklaring worden opgenomen.

Verklaring omtrent de burgerlijke staat in dit land of gebied

Hoe vraagt u een consulaire verklaring aan bij de Nederlandse ambassade in Wellington?

Voor de genoemde verklaring kunt u de benodigde documenten per post sturen aan:

Netherlands embassy
Attn. Consular section
Co-operative Bank Building, 10th floor
Corner Featherston & Balance streets
Wellington 6011

U kunt de documenten ook scannen en per e-mail sturen. In de verklaring vermelden wij het doel waarvoor hij wordt afgegeven. Geef daarom graag duidelijk aan in uw brief of e-mail waarvoor u de verklaring nodig heeft.

Gemiddeld duurt het 3 werkdagen om een verklaring op te stellen en naar uw huisadres* te verzenden. Als u originele documenten heeft meegestuurd, dan stuurt de ambassade die naar u terug.

* Woont u in Fiji, Nieuw-Caledonië, Samoa of Tonga? Dan stuur de ambassade de verklaring naar het honoraire consulaat in die landen. U kunt de verklaring dan daar ophalen.

Wilt u persoonlijk langskomen? Maak dan een afspraak via het online afsprakensysteem.

Hoeveel moet u betalen?

Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor de kosten van een verklaring.

Aanvragen per post of e-mail

Als u de verklaring per post of e-mail aanvraagt, verhoogt u het bedrag met de verzendkosten*. Betaal het totaalbedrag per cheque aan de ambassade:

Kingdom of the Netherlands - Regional Support Office Asia. Vermeld bij de overschrijving: consulaire verklaring + uw naam.

Aanvragen in persoon

Als u de aanvraag in persoon doet, betaald u de totale kosten (verklaring + verzendkosten* indien van toepassing) op het moment van uw aanvraag.

* Verzending binnen Nieuw-Zeeland: NZD 9,00. Verzending naar Amerikaans-Samoa, Cook eilanden, Frans-Polynesië, Kiribati, Niue, Pitcairn eilanden, Tokelau eilanden, Tuvalu of Wallis en Futuna: NZD 18,00.

Heeft u een vraag?

Heeft u na het lezen van de informatie op deze pagina vragen? Stuur dan een e-mail via het contactformulier.