Paspoort of ID-kaart aanvragen op Schiphol

Woont u in het buitenland? En wilt u uw paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen op luchthaven Schiphol? U kunt op afspraak terecht bij de paspoortbalie op Schiphol.

Hoe maakt u een afspraak?

De paspoortbalie is van 23 tot en met 29 mei gesloten, omdat de balie gaat verhuizen naar aankomsthal 2. Op maandag 20, dinsdag 21 en woensdag 22 mei is het nog wel mogelijk om aangevraagde paspoorten op te halen en om DigiDcodes te activeren.

U maakt de afspraak bij de paspoortbalie op Schiphol via het online afsprakensysteem van de gemeente Haarlemmermeer. Vraagt u meer dan 1 paspoort of ID-kaart aan? Maak dan een afspraak voor elk paspoort of ID-kaart die u aanvraagt. De paspoortbalie is het hele jaar geopend, van maandag tot en met zondag van 09.00 tot 16.30 uur.

Tabel aanvraag- en ophaaltijden en -dagen paspoortbalie Schiphol
Aanvraagdatum en locatie Afhaaldatum en locatie
20 mei oude locatie (Vertrekhal) 22 mei oude locatie (Vertrekhal) of vanaf 30 mei op de nieuwe locatie (Aankomsthal 2)
21 mei oude locatie (Vertrekhal) 31 mei nieuwe locatie (Aankomsthal 2)
22 mei oude locatie (Vertrekhal) 31 mei nieuwe locatie (Aankomsthal 2)
30 mei nieuwe locatie (Aankomsthal 2) 3 juni nieuwe locatie (Aankomsthal 2)

In de periode van 23 tot en met 29 mei 2019 is er een zeer beperkte mogelijkheid om een afspraak te maken bij de gemeente Den Haag. Bel met het 24/7 Contactcenter via 0247 247 247 voor de mogelijkheden.

Wat neemt u mee?

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten laat zien. Maak daarom een persoonlijke checklist aan voor uzelf of uw kind:

Wat kost het?

De tarieven van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht:

Soort reisdocument Prijs
Tabel prijzen paspoorten en ID-kaarten

Paspoort meerderjarige (vanaf 18 jaar)

€ 107,60
Paspoort minderjarige (tot 18 jaar) €   90,15
Zakenpaspoort € 107,60
ID-kaart meerderjarige (vanaf 18 jaar) €   96,10
ID-kaart minderjarige (tot 18 jaar) €   69,20

Hoe betaalt u?

Aan de paspoortbalie op Schiphol kunt u alleen betalen met een bankpas of een creditcard. Het is niet mogelijk om te betalen met Visa Electron en American Express. U kunt ook niet contant betalen.  

Hoe lang duurt het?

Het duurt gemiddeld 2 werkdagen totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is.

De levertijd kan oplopen als:

  • u het reisdocument laat bezorgen
  • uw huidige reisdocument kwijt of gestolen is
  • er onderzoek nodig is naar uw nationaliteit

Document ophalen

  • U maakt de afspraak bij de paspoortbalie op Schiphol via het online afsprakensysteem van de gemeente Haarlemmermeer.
  • U haalt het paspoort of de ID-kaart persoonlijk op bij de paspoortbalie op Schiphol. Deze vindt u in vertrekhal 1, tegenover de incheckbalies van KLM. Houd rekening met de openingstijden.
    Let op! De paspoortbalie gaat verhuizen. De balie is gesloten van 23 tot en met 29 mei 2019. Vanaf 30 mei 2019 is de balie te vinden in Aankomsthal 2.
  • Kinderen jonger dan 12 jaar halen het paspoort of de ID-kaart op met hun ouder(s) of voogd(en). Lukt dit niet? Dan is toestemming van hun ouder(s) of voogd(en) nodig. Kinderen vanaf 12 jaar mogen zelf het paspoort of de ID-kaart ophalen.
  • De medewerkers van de paspoortbalie maken uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug. Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude paspoort of ID-kaart? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.
  • U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart binnen 3 maanden ophalen. Daarna wordt het vernietigd.

Document laten opsturen

U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart laten opsturen naar uw verblijfadres in Nederland. Dit kost € 4,95 per document of € 9,95 voor 2 of meer documenten. U moet zelf het document in ontvangst nemen. U krijgt in dit geval uw oude reisdocument niet terug.

Kwijt of gestolen?

Is uw reisdocument vermist? Er is geen proces-verbaal meer nodig bij verlies van uw reisdocument. Is uw reisdocument gestolen? Doe dan altijd aangifte. Zo voorkomt u identiteitsfraude.

U kunt de diefstal of vermissing melden bij de Schipholbalie. Meld daarbij ook het nummer van het document. Heeft u dit nummer niet meer? Dan vraagt de dienstdoende medewerker het op bij de instantie die het document heeft afgegeven. Dit heeft tot gevolg dat de aanvraag langer duurt.

Contact

Heeft u een vraag? U kunt 24 uur per dag, 7 dagen per week contact opnemen met het 24/7 BZ Contactcenter van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dat kan:

Houd rekening met de tarieven:

  • Vanuit Nederland en alle andere EU-landen belt u dit nummer tegen uw normale tarief.
  • Vanuit alle overige landen belt u dit nummer tegen internationaal tarief.
    Let op: uw belkosten kunnen in dit geval snel oplopen. Informeer bij uw provider naar de mogelijkheden voor een (tijdelijk) voordeliger pakket om vanuit het buitenland naar Nederland te bellen. Of koop een lokale simkaart en bel de Nederlandse ambassade of consulaat in het land waar u bent. Die is ook 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.