Paspoort of ID-kaart aanvragen als u op de Salomonseilanden woont

Woont u als Nederlander op de Salomonseilanden? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij een Nederlandse ambassade of consulaat-generaal in een ander land. U kunt bijvoorbeeld een paspoort aanvragen in Australië. U kunt dit ook doen bij de Nederlandse grensgemeenten en op Schiphol.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. In het buitenland en bij de paspoortbalie op de luchthaven van Schiphol in Amsterdam mag u ook een document van de burgerlijke stand in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • Zorg dat u in persoon verschijnt om de aanvraag in te dienen. Dit geldt ook voor minderjarigen, bijvoorbeeld uw kinderen.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor de Salomonseilanden

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont. Dit kunt u doen met 1 van deze documenten:

  • een geldig visum van het land waar u woont, met de documenten die daarbij horen
  • een geldige verblijfsvergunning van het land waar u woont

Eerste aanvraag: legalisatie van documenten

Staat er in uw persoonlijke checklist (stap 1) dat u een document moet laten legaliseren? En heeft u een geboorteakte of huwelijksakte uit de Salomonseilanden? Dan dient u deze te legaliseren.

Heeft u een document uit een ander land? Ga dan na of het gelegaliseerd moet worden.

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland?  Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: Vraag aan in Australië

Nederlanders die op de Salomonseilanden wonen, kunnen voor een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) terecht bij de ambassade in Australië. Hieronder leest u hoe u de aanvraag in Autralië kunt doen. Zorg ervoor dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist in te vullen (stap 1). Kijk ook welke extra eisen gelden (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Afspraak bij het consulaat-generaal in Sydney

In Australië kunt u op afspraak bij het consulaat-generaal in Sydney reisdocumenten aanvragen. U kunt online een afspraak maken. Let op: maak voor elke persoon een aparte afspraak.

Afspraak op andere locatie dan het consulaat-generaal

Melbourne

Op 16, 17 en 18 september kunt u op afspraak uw paspoort ook aanvragen in Melbourne. Zie nieuwsbericht voor meer informatie.

Brisbane

Op 21 en 22 oktober kunt u op afspraak uw paspoort aanvragen in Brisbane. Meer informatie over hoe u een afspraak kunt maken vindt u hier.

Afspraak bij VFS Global in Perth

Vanaf 6 november 2019 kunt u ook een paspoort of ID-kaart aanvragen of verlengen bij het VFS Global kantoor in Perth. VFS Global is een externe dienstverlener en brengt een extra standard service fee in rekening voor uw aanvraag. VFS Global stuurt uw aanvraag door naar het ministerie van Buitenlandse Zaken in Nederland, waar de aanvraag inhoudelijk wordt beoordeeld. Zodra het mogelijk is om een afspraak te maken bij VFS Global in Perth, kunt u dat via een link op deze pagina doen.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Australië.

U kunt betalen met een debit of credit card of pinnen met Eftpos. Contant geld en persoonlijke cheques worden niet geaccepteerd.

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 4 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het document opsturen? Dan moet u uw paspoort of ID-kaart eerst opsturen naar de ambassade. Pas dan kan het nieuwe document worden opgestuurd.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen op het consulaat-generaal in Sydney. Dat kan op:

  • maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur
  • dinsdag tot en met donderdag tussen 8.00 uur en 13.00 uur

Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

Document laten opsturen

U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ook laten opsturen. Dit kan per aangetekende post.

Neem hiervoor een registered post-envelop (A4-formaat, maximaal 4 paspoorten per envelop) mee als u uw aanvraag doet. Deze envelop moet aan uzelf geadresseerd zijn. Andere enveloppen worden niet geaccepteerd. Opsturen is op eigen risico. De kosten zijn voor eigen rekening. U moet tekenen voor ontvangst.

U kunt uw document ook per express post laten versturen. U heeft hiervoor een expresse post enveloppe nodg van Australian Post. De enveloppe moet zijn voorzien van een signature on delivery sticker, anders kan het paspoort niet worden verstuurd. U moet tekenen bij ontvangst van uw document.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

Het consulaat-generaal maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.

Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met het consulaat-generaal in Sydney.