Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Pakistan woont

Woont u als Nederlander in Pakistan? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Islamabad. U kunt dit ook doen bij de Nederlandse grensgemeenten en op Schiphol.

Door het coronavirus is het aanvragen van een paspoort of ID-kaart beperkt mogelijk. U maakt een afspraak via het online afsprakensysteem. Of dit moet anders zijn aangegeven. Zijn er geen tijdstippen beschikbaar voor een afspraak? Dan is het of nog niet mogelijk om een afspraak te maken. Of de beschikbare tijdvakken zijn al volgeboekt. Check in dit geval later nog eens of het dan wel mogelijk is.

Q&A’s gevolgen coronavirus

Bekijk de Q&A’s over de gevolgen van het coronavirus voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft.

Let op: check bij stap 2 of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. In het buitenland en bij de paspoortbalie op de luchthaven van Schiphol in Amsterdam mag u ook een document van de burgerlijke stand in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • U moet zelf langskomen om uw paspoort aan te vragen. Iemand anders mag dit niet voor u doen. Dit geldt ook voor iemand jonger dan 18 jaar. Die moet ook zelf aanwezig zijn bij de aanvraag.

Heeft u de checklist ingevuld? Ga verder met stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen voor Pakistan

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Pakistan.

Bewijs van legaal verblijf

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont. In Pakistan doet u dit met één van de volgende documenten: 

  • een geldig visa met bijbehorende documenten
  • een geldige verblijfsvergunning
  • als u ook de Pakistaanse nationaliteit heeft: een geldig Pakistaans paspoort of Pakistaanse ID-kaart.

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland? Dat kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: Vraag aan in Pakistan

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Pakistan? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in Pakistan (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Stuur een e-mail naar de ambassade in Islamabad om een afspraak te maken.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Pakistan. U kunt alleen contant betalen, in Pakistaanse rupees (PKR).

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 3 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Minderjarige van Nederlands-Afghaanse afkomst

Doet u een paspoortaanvraag voor een minderjarige van Nederlands-Afghaanse afkomst? Dan stuurt de ambassade uw documenten ter beoordeling aan de Nederlandse autoriteiten. U krijgt bericht over de termijn van de procedure met een brief die u voor akkoord ondertekent. Ook ondertekent u een verklaring over de voorwaarden van het email-contact met de ambassade.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het document opsturen? Dan moet u uw paspoort of ID-kaart eerst opsturen naar de ambassade. Pas dan kan het nieuwe document worden opgestuurd.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt in Islamabad, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document laten opsturen

Paspoort

U kunt uw nieuwe paspoort laten opsturen. Dit kan via een koerier. Neem een aan uzelf geadresseerde envelop mee. De kosten zijn voor eigen rekening.

ID-kaart

Uw nieuwe ID-kaart wordt niet per post verstuurd. U haalt uw nieuwe ID-kaart af bij de ambassade in Islamabad.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.

Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Islamabad.