Verklaring van woonplaats in Nieuw-Zeeland

Als u in Nieuw-Zeeland woont, heeft u soms een verklaring van woonplaats nodig. De Nederlandse ambassade in Wellington kan de verklaring voor u opstellen.

Wanneer heeft u een verklaring van woonplaats nodig?

Met een verklaring van woonplaats kunt u uw buitenlandse woonplaats bewijzen. U hebt deze verklaring nodig voor:

  • verschillende soorten belasting- of premieheffing van sociale verzekeringen
  • vernieuwing van uw rijbewijs

Wat heeft u nodig?

Wanneer u een verklaring van woonplaats aanvraagt, heeft u de volgende documenten nodig:

  • een bewijs dat u met toestemming van de autoriteiten woont in het land waar u de aanvraag voor de verklaring doet, bijvoorbeeld een verblijfsvergunning. Dit is niet nodig wanneer u binnen de EU woont
  • een bewijs van uw huidige adres
  • een bewijs dat u de Nederlandse nationaliteit heeft, dit kan een van de volgende documenten zijn:
    • een Nederlands paspoort
    • een Nederlandse idenditeitskaart
    • een Verklaring van Nederlanderschap

Verklaring van woonplaats in dit land of gebied

Lees hier hoe u de verklaring aanvraagt.

Naast de eerder genoemde documenten, moet u ook bewijs van uw huidige adres meenemen.

Hoe vraagt u een consulaire verklaring aan in Nieuw-Zeeland?

Voor de genoemde verklaring kunt u de benodigde documenten per post sturen aan:

Co-operative Bank Building 
10de verdieping
Hoek Featherston & Ballance Streets
Wellington 6011

U kunt de documenten ook scannen en per e-mail sturen. In de verklaring vermelden wij het doel waarvoor hij wordt afgegeven. Geef daarom graag duidelijk aan in uw brief of e-mail waarvoor u de verklaring nodig heeft.

Gemiddeld duurt het 3 werkdagen om een verklaring op te stellen en naar uw adres te verzenden. Als u originele documenten heeft meegestuurd, dan worden die mee teruggestuurd.

Wilt u persoonlijk langskomen? Maak dan een afspraak via het online afsprakensysteem.

Hoeveel moet u betalen?

Om het te betalen bedrag te bepalen, kijkt u op het overzicht van de consulaire tarieven.

Voor aanvragen per post of e-mail verhoogt u het bedrag met de verzendkosten van NZD 8,-. Voor zowel aanvragen per post als per e-mail geldt dat u het totaalbedrag per cheque aan de ambassade dient te betalen. Vermeld bij de overschrijving: consulaire verklaring + uw naam.

Nog vragen?

Heeft u nog vragen? Stuur ons een e-mail via het contactformulier.