Verklaring omtrent burgerlijke staat in Nieuw-Zeeland

Heeft u in Nieuw-Zeeland een verklaring omtrent burgerlijke staat nodig? Wanneer de lokale autoriteiten deze niet afgeven, kan de Nederlandse ambassade in Wellington deze voor u opstellen.

Verklaring omtrent de burgerlijke staat

U kunt de verklaring omtrent de burgerlijke staat nodig hebben als u in het buitenland trouwt. Om deze verklaring te krijgen, heeft u bij de aanvraag enkele documenten nodig om te bewijzen dat u niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft gesloten. U vraagt de verklaring aan in de gemeente waar u woont.

Welke documenten zijn er nodig bij een aanvraag?

Als u nooit getrouwd bent geweest

  • een bewijs dat u de Nederlandse nationaliteit heeft, dit kan met een van de volgende documenten:
    • een Nederlands paspoort
    • een Nederlandse identiteitskaart
    • een Verklaring van Nederlanderschap
  • een adres en bewijs van woonplaatsregistratie
  • (indien van toepassing) een ongehuwdverklaring van de Nederlandse gemeente waar u woonde voor u naar het buitenland verhuisde, deze kunt u zelf bij de gemeente in Nederland aanvragen

Als u eerder getrouwd bent geweest

  • een bewijs dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Dit kan met een van de volgende documenten:
    • een Nederlands paspoort
    • een Nederlandse ID-kaart
    • een Verklaring van Nederlanderschap
  • een adres en bewijs van woonplaatsregistratie
  • echtscheidingsakten, buitenlandse vonnissen of een overlijdensakte

Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

De term ongehuwd

De term ongehuwd wordt alleen gebruikt als u nog nooit getrouwd bent of niet eerder een geregistreerd partnerschap heeft gesloten. Als u eerder getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had, worden de termen ‘gescheiden’ of ‘weduwe/weduwnaar’ gebruikt in de verklaring. De gegevens van een of meerdere eerdere huwelijken moeten in de verklaring worden opgenomen.

Verklaring omtrent de burgerlijke staat in dit land of gebied

Hoe vraagt u een consulaire verklaring aan in Nieuw-Zeeland?

Voor de genoemde verklaring kunt u de benodigde documenten per post sturen aan:

Co-operative Bank Building 
10de verdieping
Hoek Featherston & Ballance Streets
Wellington 6011

U kunt de documenten ook scannen en per e-mail sturen. In de verklaring vermelden wij het doel waarvoor hij wordt afgegeven. Geef daarom graag duidelijk aan in uw brief of e-mail waarvoor u de verklaring nodig heeft.

Gemiddeld duurt het 3 werkdagen om een verklaring op te stellen en naar uw adres te verzenden. Als u originele documenten heeft meegestuurd, dan worden die mee teruggestuurd.

Wilt u persoonlijk langskomen? Maak dan een afspraak via het online afsprakensysteem.

Hoeveel moet u betalen?

Om het te betalen bedrag te bepalen, kijkt u op het overzicht van de consulaire tarieven.

Voor aanvragen per post of e-mail verhoogt u het bedrag met de verzendkosten van NZD 8,-. Voor zowel aanvragen per post als per e-mail geldt dat u het totaalbedrag per cheque aan de ambassade dient te betalen. Vermeld bij de overschrijving: consulaire verklaring + uw naam.

Nog vragen?

Heeft u nog vragen? Stuur ons een e-mail via het contactformulier.