Verklaring van woonplaats in Nieuw-Caledonië

Als u in Nieuw-Caledonië woont, heeft u soms een verklaring van woonplaats nodig. De Nederlandse ambassade in Wellington, Nieuw-Zeeland, kan de verklaring voor u opstellen.

Door het coronavirus is het aanvragen van een consulaire verklaring bij een ambassade of consulaat-generaal beperkt mogelijk. U kunt zien of het mogelijk is door een afspraak te maken via het online afsprakensysteem. Zijn er geen tijdstippen beschikbaar, dan is het nog niet mogelijk om een aanvraag te doen bij de ambassade of het consulaat-generaal.

Wanneer heeft u een verklaring van woonplaats nodig?

Met een verklaring van woonplaats kunt u uw buitenlandse woonplaats bewijzen. U hebt deze verklaring nodig voor:

  • verschillende soorten belasting- of premieheffing van sociale verzekeringen
  • vernieuwing van uw rijbewijs

Wat heeft u nodig?

Wanneer u een verklaring van woonplaats aanvraagt, heeft u de volgende documenten nodig:

  • een bewijs dat u met toestemming van de autoriteiten woont in het land waar u de aanvraag voor de verklaring doet, bijvoorbeeld een verblijfsvergunning. Dit is niet nodig wanneer u binnen de EU woont
  • een bewijs van uw huidige adres
    Een bewijs van inschrijving van de gemeente waar u woont of, als u dat niet bestaat in uw land, een huurcontract of gas- of electriciteitsrekening met daarop uw naam en adres.
  • een bewijs dat u de Nederlandse nationaliteit heeft, dit kan een van de volgende documenten zijn:
    • een geldig Nederlands paspoort
    • een geldige Nederlandse ID-kaart
    • een geldige Verklaring van Nederlanderschap

Verklaring van woonplaats in dit land of gebied

Hoe vraagt u de verklaring aan?

Stuur een scan (in pdf) van alle benodigde documenten naar: wel-ca@minbuza.nl. Stuur met uw e-mail een betaalbewijs mee, bijvoorbeeld een bewijs dat het geld van uw bankrekening is afgeschreven. Geef ook duidelijk aan waarvoor u de verklaring nodig heeft.

Hoe lang duurt het?

Het duurt gemiddeld 10 werkdagen om uw aanvraag te verwerken. Moet u extra documenten opsturen omdat uw aanvraag niet compleet is? Dan duurt het langer.

U ontvangt de verklaring digitaal via e-mail.

Hoeveel moet u betalen?

Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor de kosten van een verklaring.

Aanvragen per post of e-mail

Als u de verklaring per post of e-mail aanvraagt, verhoogt u het bedrag met de verzendkosten*. Betaal het totaalbedrag per cheque aan de ambassade:

Kingdom of the Netherlands - Regional Support Office Asia. Vermeld bij de overschrijving: consulaire verklaring + uw naam.

Aanvragen in persoon

Als u de aanvraag in persoon doet, betaald u de totale kosten (verklaring + verzendkosten* indien van toepassing) op het moment van uw aanvraag.

* Verzending binnen Nieuw-Zeeland: NZD 9,00. Verzending naar Amerikaans-Samoa, Cook eilanden, Frans-Polynesië, Kiribati, Niue, Pitcairn eilanden, Tokelau eilanden, Tuvalu of Wallis en Futuna: NZD 18,00.

Heeft u een vraag?

Heeft u na het lezen van de informatie op deze pagina vragen? Stuur dan een e-mail via het contactformulier.