Hoe vraag ik DigiD aan vanuit het buitenland?

U vraagt DigiD vanuit het buitenland aan via Digid.nl. Daarna haalt u een activeringscode op door te videobellen met Nederland Wereldwijd of bij een DigiD-balie in Nederland of in het buitenland. Met deze code activeert u uw DigiD.

Voorwaarden voor de aanvraag

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische Ruimte (EER)
  • U heeft een geldig paspoort of identiteitskaart (rijbewijs niet toegestaan) van een EER-land 
  • U heeft een burgerservicenummer (BSN)
  • U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). U heeft geen RNI-uittreksel nodig voor uw DigiD-aanvraag.
  • U heeft een telefoon waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen
  • U heeft een e-mailadres

Ik heb niet de Nederlandse nationaliteit of die van een ander land in de Europese Economische Ruimte. Wat nu?

Na de aanvraag

Als u DigiD heeft aangevraagd, ontvangt u een baliecode per e-mail en sms. Met deze code kunt u een activeringscode ontvangen door te videobellen met Nederland Wereldwijd. U kunt de activeringscode ook ophalen bij een DigiD-balie in Nederland of in het buitenland.

De baliecode is 30 dagen geldig. Maak daarom eerst een afspraak om uw activeringscode op te halen. Dan weet u zeker dat de code niet is verlopen op de dag van de afspraak.

Door het coronavirus is het ophalen van een DigiD-activeringscode bij een ambassade of consulaat-generaal beperkt mogelijk.

DigiD aanvragen lukt niet

Lukt het niet om een DigiD aan te vragen? Misschien heeft u al een Europees erkend inlogmiddel waarmee u kunt inloggen bij de Nederlandse overheid.

Ontvangt u AOW?

Ontvangt u (binnenkort) AOW-pensioen? Dan kunt u DigiD aanvragen via de Sociale Verzekeringsbank. U hoeft dan niet te videobellen of langs een balie.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons