Hoe vraag ik DigiD aan vanuit het buitenland?
U vraagt DigiD vanuit het buitenland aan via Digid.nl. Daarna haalt u een activeringscode op bij een balie. Met deze code activeert u uw DigiD.
Voorwaarden voor de aanvraag
- U heeft de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische Ruimte (EER)
- U heeft een geldig paspoort of identiteitskaart (rijbewijs niet toegestaan) van een EER-land
- U heeft een burgerservicenummer (BSN)
- U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)
- U heeft een telefoon waarop u zowel in het buitenland als in Nederland sms-berichten kunt ontvangen
- U heeft een e-mailadres
Na de aanvraag
Als u DigiD heeft aangevraagd, ontvangt u een baliecode per e-mail en sms. Deze code heeft u nodig om een activeringscode op te halen bij een DigiD-balie in Nederland of in het buitenland.
De baliecode is 30 dagen geldig. Maak daarom eerst een afspraak om uw activeringscode op te halen. Dan weet u zeker dat de code niet is verlopen op de dag van de afspraak.
- DigiD ophalen in Nederland
- DigiD ophalen in het buitenland (of Caribisch Nederland)
Door het coronavirus is het ophalen van een DigiD-activeringscode bij een ambassade of consulaat-generaal beperkt mogelijk.
Ontvangt u AOW?
Ontvangt u (binnenkort) AOW-pensioen? Dan kunt u DigiD aanvragen via de Sociale Verzekeringsbank. U hoeft dan niet langs een balie.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons