Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Monaco woont

Woont u als Nederlander in Monaco? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Frankrijk. U kunt dit ook doen bij de Nederlandse grensgemeenten en op Schiphol.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. In het buitenland en bij de paspoortbalie op de luchthaven van Schiphol in Amsterdam mag u ook een document van de burgerlijke stand in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • Zorg dat u in persoon verschijnt om de aanvraag in te dienen. Dit geldt ook voor minderjarigen, bijvoorbeeld uw kinderen.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Stap 2: Check de extra eisen voor Monaco

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont. Dit kunt u doen met 1 van deze documenten:

  • een geldig visum van het land waar u woont, met de documenten die daarbij horen
  • een geldige verblijfsvergunning van het land waar u woont
  • een bewijs van woonplaats als u woont in de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland, bijvoorbeeld:
    • een bewijs van inschrijving in de gemeente
    • een bankafschrift of gasrekening met uw adres
    • een bewijs van betaling van gemeentebelasting

Eerste aanvraag

Staat er in uw persoonlijke checklist (stap 1) dat u een document moet laten legaliseren? En heeft u een geboorteakte of huwelijksakte uit Monaco? Dan dient u deze te legaliseren met een apostille.

Heeft u een document uit een ander land? Ga dan na of het gelegaliseerd moet worden.

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland?  Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten of Schiphol.

Stap 4: Vraag aan in Frankrijk

Nederlanders die in Monaco wonen, kunnen voor een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) terecht bij de ambassade in Frankrijk. Hieronder leest u hoe u de aanvraag in Frankrijk kunt doen.

Zorg ervoor dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist in te vullen (stap 1). Kijk ook welke extra eisen gelden (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Bij de ambassade in Parijs kunt u online een afspraak maken.

Op 2 en 3 oktober 2019 zijn er paspoortaanvraagsessies in Nantes.  Lees hoe u zich kunt aanmelden.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Frankrijk.
U kunt alleen pinnen of met creditcard betalen.

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 3 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u uw document persoonlijk in op het moment dat u uw nieuwe document komt ophalen. Laat u het nieuwe reisdocument opsturen? Dan moet u uw paspoort of ID-kaart eerst opsturen naar de ambassade. Pas dan kan het nieuwe reisdocument aan u worden opgestuurd.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen bij balie 4 op de ambassade in Parijs. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 10.20 uur en 12.20 uur. En van 13.00 uur tot 16.00 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

Document laten opsturen

U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart ook per aangetekende post laten opsturen. U tekent daarvoor op het moment van uw aanvraag een verklaring. De standaard verzendkosten (aangetekend via La Poste) bedragen 5 euro en zijn voor eigen rekening.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade trekt uw oude paspoort of ID-kaart in. Op uw verzoek kan het oude document ongeldig gemaakt aan u worden gerestitueerd.

Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Parijs.