Verklaring van huwelijksbevoegdheid in Mexico

Wilt u als Nederlander trouwen in Mexico? Dan kan de Nederlandse ambassade in Mexico-Stad een verklaring van huwelijksbevoegdheid opstellen.

Door het coronavirus kunt u deze verklaring tot nader bericht niet aanvragen bij een ambassade of een consulaat-generaal.

Bent u Nederlander en woont u in Nederland of heeft u in Nederland gewoond? Dan moet u een verklaring van huwelijksbevoegdheid aanvragen bij de gemeente waar u woont of waar u als laatste heeft gewoond. De verklaring is vanaf het moment van afgifte 6 maanden geldig.

Welke documenten heeft u nodig?

Om een verklaring van huwelijksbevoegdheid aan te vragen heeft u kopieën van de volgende documenten nodig:

  • een Nederlands identiteitsbewijs
  • een uittreksel uit het geboorteregister
  • een uittreksel van burgerlijke stand waarin staat dat u niet getrouwd bent. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar
  • een afschrift van een echtscheidingsakte als u eerder was getrouwd

Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

Welke documenten heeft uw niet-Nederlandse partner nodig?

Voor een aanvraag van een verklaring van huwelijksbevoegdheid, heeft uw niet-Nederlandse partner kopieën van de volgende documenten nodig:

  • een paspoort of ander identiteitsbewijs
  • een officieel document waarop de adresgegevens van uw partner staan, welk document dit is verschilt per land
  • een ongehuwdverklaring
  • een afschrift van een echtscheidingsakte als uw partner eerder was getrouwd

Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

Verklaring van huwelijksbevoegdheid in dit land of gebied

In aansluiting op eerder genoemde documenten, moet u het volgende ook meebrengen of opsturen:

  • Mexicaanse ongehuwdverklaring van de Burgerlijke Stand ('Registro Civil') van de Mexicaanse gemeente ('municipio') voorzien van een apostille (vertaling is niet nodig).

U kunt voor de aanvraag van de verklaring de benodigde documenten scannen en per e-mail sturen of de documenten per post sturen aan:

Nederlandse ambassade Mexico-Stad

U kunt ook een afspraak maken via ons online afsprakensysteem.

In de verklaring dienen wij het doel waarvoor het wordt afgegeven te vermelden. Geef daarom graag duidelijk aan in uw e-mail waarvoor u de verklaring nodig heeft.

Gemiddeld duurt het 5 werkdagen om een verklaring op te stellen en naar uw adres te verzenden. Als u originele documenten heeft meegestuurd, dan worden die mee teruggestuurd.

Betaling

Om het te betalen bedrag te bepalen, kijkt u op het overzicht van de consulaire tarieven. Dit bedrag verhoogt u met de verzendkosten.
Stuur een e-mail naar de ambassade voor de hoogte van de verzendkosten naar uw postadres.

Maak het totaalbedrag over naar de bankrekening van de ambassade:
Vermeld bij de overschrijving: consulaire verklaring + uw naam

HSBC
Sucursal Tennyson nr. 912
Rekening op naam van: Embajada Real de los Países Bajos
Rekeningnummer: 4000083972
Clabe Interbancaria: 021180040000839729
 

Nog vragen?

Heeft u nog vragen? Stuur ons een e-mail via het contactformulier.