Verklaring over een voorgenomen huwelijk in Mexico

Wilt u als Nederlander trouwen in Mexico? Dan kan de Nederlandse ambassade in Mexico-Stad een verklaring omtrent voorgenomen huwelijk opstellen.

Welke documenten moet u meenemen?

Bent u Nederlander en woont u in Nederland? Dan kunt u de verklaring aanvragen in de gemeente waar u woont.

Voor een aanvraag voor een verklaring omtrent voorgenomen huwelijk, moet u kopieën van de volgende documenten overleggen:

  • een Nederlands identiteitsbewijs
  • een uittreksel uit het geboorteregister
  • een uittreksel van burgerlijke stand waarin staat dat u niet getrouwd bent. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar
  • een afschrift van een echtscheidingsakte als u eerder was getrouwd

Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

Welke documenten moet uw niet-Nederlandse partner meenemen?

Voor een aanvraag voor een verklaring omtrent voorgenomen huwelijk, moet uw niet-Nederlandse partner kopieën van de volgende documenten meenemen naar de ambassade of het consulaat:

  • een paspoort of ander identiteitsbewijs
  • een officieel document waarop de adresgegevens van uw partner staan, welk document dit is verschilt per land
  • een ongehuwdverklaring

Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

Verklaring omtrent voorgenomen huwelijk in dit land of gebied

In aansluiting op eerder genoemde documenten, moet u het volgende ook meebrengen of opsturen:

  • Mexicaanse ongehuwdverklaring van de Burgerlijke Stand ('Registro Civil') van de Mexicaanse gemeente ('municipio') en apostille (vertaling is niet nodig).
  • Uw niet-Nederlandse partner moet ook een afschrift van een echtscheidingsakte mee brengen als hij of zij eerder getrouwd is geweest.

U kunt voor de aanvraag van de verklaring de benodigde documenten scannen en per e-mail sturen of de documenten per post sturen aan:

Nederlandse ambassade Mexico-Stad

U kunt ook een afspraak maken via ons online afsprakensysteem.

In de verklaring dienen wij het doel waarvoor het wordt afgegeven te vermelden. Geef daarom graag duidelijk aan in uw e-mail waarvoor u de verklaring nodig heeft.

Gemiddeld duurt het 5 werkdagen om een verklaring op te stellen en naar uw adres te verzenden. Als u originele documenten heeft meegestuurd, dan worden die mee teruggestuurd.

Betaling

Om het te betalen bedrag te bepalen, kijkt u op het overzicht van de consulaire tarieven. Dit bedrag verhoogt u met de verzendkosten.
Stuur een e-mail naar de ambassade voor de hoogte van de verzendkosten naar uw postadres.

Maak het totaalbedrag over naar de bankrekening van de ambassade:
Vermeld bij de overschrijving: consulaire verklaring + uw naam

HSBC
Sucursal Tennyson nr. 912
Rekening op naam van: Embajada Real de los Países Bajos
Rekeningnummer: 4000083972
Clabe Interbancaria: 021180040000839729
 

Nog vragen?

Heeft u nog vragen? Stuur ons een e-mail via het contactformulier.