Nooddocumenten aanvragen in Laos

Bent u in Laos en is uw paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) kwijt of gestolen? Lees wat u moet doen.

Controleer of u een nooddocument nodig heeft

Het is niet altijd nodig om een nooddocument (of vervangend reisdocument) aan te vragen. Lees op de pagina Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen wat u in uw situatie kunt doen.

Nooddocument nodig? Stuur een e-mail

Heeft u een nooddocument nodig? Stuur zo spoedig mogelijk een e-mail naar de ambassade of het consulaat-generaal. De contactgegevens vindt u onderaan de pagina.

Stuur de volgende gegevens en documenten, zodat de ambassade of het consulaat-generaal uw verzoek in behandeling kan nemen:

  • een scan of foto van uw verloren of gestolen paspoort of ID-kaart
    of
    • uw volledige naam (zoals genoemd in uw verloren of gestolen paspoort of ID-kaart)
    • uw geboortedatum
    • de naam van de instantie die uw document heeft afgegeven (burgemeester van …, ambassadeur te …)
    • de datum van afgifte van uw verloren of gestolen paspoort of ID-kaart
  • het telefoonnummer waarop u te bereiken bent
  • een bewijs dat u uw reis niet kunt uitstellen, zoals uw reisschema, vluchtgegevens, andere reserveringen of een brief van uw werkgever
  • uw huidige locatie

Toestemming voor nooddocument

Na ontvangst van uw e-mail beslist de ambassade of het consulaat op basis van uw reisschema wat voor nooddocument u nodig heeft:

  • een nieuw paspoort of nieuwe ID-kaart, of;
  • een laissez-passer, of;
  • een noodpaspoort

Een Nederlands laissez-passer of noodpaspoort is namelijk niet in alle landen geldig.

Vervolgens vraagt de ambassade of het consulaat aan het ministerie van Buitenlandse Zaken om toestemming. Deze toestemming is nodig om het document dat u nodig heeft af te kunnen geven en gebeurt na ontvangst van uw e-mail. Toestemming krijgen duurt gemiddeld 1 tot 3 werkdagen.

Heeft u geen scan van uw vermiste paspoort of ID-kaart meegestuurd? Dan controleert het ministerie uw gegevens bij de gemeente of de instantie waar u uw paspoort of ID-kaart heeft aangevraagd. Controle van uw gegevens kan alleen op werkdagen. De toestemming kan daardoor langer duren.

Maak een afspraak

De ambassade of het consulaat neemt contact met u op om te bespreken waar en wanneer u het nooddocument kunt aanvragen. U dient daarvoor in persoon langs te komen.

Welke documenten heeft u nodig voor de aanvraag?

Neem voor uw aanvraag de volgende documenten mee naar de ambassade of het consulaat:

  • een volledig ingevuld paspoortaanvraagformulier
  • een volledig ingevulde verklaring vermissing reisdocument (C2-formulier)
  • 2 pasfoto’s die voldoen aan de Nederlandse eisen aan pasfoto's
  • bewijs dat u toerist bent of bewijs dat u uw reis niet kunt uitstellen
  • tickets voor uw verdere reis wanneer u deze aflegt per vliegtuig, trein en/of boot
  • als u die heeft: een kopie van uw verloren paspoort of ID-kaart
  • als u die heeft: andere identiteitsbewijzen of kopieën daarvan
  • als u die heeft: een schriftelijk bewijs van aangifte met vermelding van verlies of diefstal van uw paspoort of ID-kaart

Nooddocument voor kinderen

Is het nooddocument voor een minderjarige? Dan is toestemming nodig van de ouder(s) of voogd(en). Dit is mogelijk door ondertekening van het paspoortaanvraagformulier. Stuur in dat geval ook kopieën van de paspoorten van de ouder(s) of voogd(en) mee.

Lukt dat niet? Neem dan een bewijs van toestemming door de ouder(s) of voogd(en) mee. En kopieën van de paspoorten van de ouder(s) of voogd(en).

Wat kost een nooddocument?

De prijs van een nooddocument (een paspoort/ID-kaart, laissez-passer of noodpaspoort) vindt u bij de consulaire tarieven.

Hoe lang duurt het?

De verwerkingstijd voor een laissez-passer of noodpaspoort is gemiddeld 1-3 werkdagen.

Beslist het ministerie van Buitenlandse Zaken dat u een nieuw paspoort of een nieuwe ID-kaart nodig heeft? Bijvoorbeeld omdat het land waar u naartoe reist geen Nederlands laissez-passer of noodpaspoort accepteert? Dan duurt de aanvraag langer.

Nooddocument aanvragen in dit land of gebied

In principe verloopt de paspoortaanvraag voor Nederlanders in Laos,op dezelfde manier als aanvragen vanuit Thailand. Indien u uw paspoort bent kwijtgeraakt in Laos, dan is reizen mogelijk door middel van een laissez-passer of een emergency travel document. U kunt met dit document naar Bangkok reizen of rechtstreeks terug naar Nederland.

Dit reisdocument kan worden verstrekt door de Nederlands Honorair Consul te Vientiane Laos.

Nederlands consulaat in Laos

Consul

Dhr. Allert van den Ham

Adres

Bezoekadres:

SNV

Saphanthong Village,

street between Panyathip and Sharon International schools

Sisattanak District

Vientiane.

E-mail: nederlandsconsulaatlaos@gmail.com

Openingstijden

Enkel op afspraak

Als uw paspoort is verloren of gestolen in Laos, volgt u de volgende stappen.
 

  • U dient verlies of diefstal van uw paspoort onmiddellijk melden aan de politie in de plaats (stad of dorp) waar het paspoort is verloren of gestolen. Mogelijk wordt u dan naar het hoofdkantoor van de districtspolitie gestuurd om aangifte te doen.
  • U verzoekt om een politierapport waarin staat wanneer en waar het paspoort is verloren of gestolen.
  • U gaat vervolgens naar het Immigratie kantoor met het politierapport. In Vientiane is dit een zelfstandig kantoor, dicht bij het centrum van de stad. Op het platteland kan het een kantoor binnen het hoofdkwartier van de districtspolitie zijn.Het immigratiekantoor zal een 'Certificate of Loss' afgeven. Het verwerken van het certificaat van verlies kan tot 3 dagen duren. U dient hiervoor 2 pasfoto’s in te leveren.
  • Zodra u het certificaat van verlies heeft ontvangen, dient u zich te melden bij de Honorair Consul en kan een nooddocument aanvraag in behandeling worden genomen.
  • Stuur voordat u naar het HC komt, altijd eerst een e-mail met uw volledige naam zoals in uw paspoort of ID-kaart, uw geboortedatum, het telefoonnummer waarop u te bereiken bent en, indien beschikbaar, een scan van uw verloren/gestolen reisdocument, of een scan van een ander geldig Nederlands identiteitsbewijs (bijvoorbeeld uw rijbewijs). De ambassade moet namelijk toestemming vragen aan de paspoortafdeling van het Ministerie vn Buitenlandse zaken in Den Haag voor de afgifte van een LP.
  • Als u geen scan van uw identiteitsbewijs mee kunt sturen, dient er verificatie van uw gegevens plaats te vinden bij de gemeente waar uw verloren/gestolen reisdocument is afgegeven. Geeft u in dat geval in uw e-mail aan bij welke gemeente uw verloren/gestolen reisdocument is afgegeven en op welke datum (ongeveer). Verificatie bij een gemeente duurt over het algemeen langer en kan niet in het weekend plaats vinden.
  • Zodra u het nooddocument en het certificaat van verlies in bezit heeft dient u deze naar de consulaire afdeling van het ministerie van Buitenlandse Zaken te brengen zodat daar een stempel in uw nooddocument kan worden geplaatst. Hiermee kan u Laos legaal verlaten. Houd er rekening mee dat het ophalen van deze uitreisstempel maximaal 24 uur kan duren.