Verklaring omtrent burgerlijke staat in Italië

Heeft u in Italië een verklaring omtrent burgerlijke staat nodig? Wanneer de lokale autoriteiten deze niet afgeven, kan de ambassade in Rome deze voor u opstellen.

Verklaring omtrent de burgerlijke staat

U kunt de verklaring omtrent de burgerlijke staat nodig hebben als u in het buitenland trouwt. Om deze verklaring te krijgen, heeft u bij de aanvraag enkele documenten nodig om te bewijzen dat u niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft gesloten.

Welke documenten zijn er nodig bij een aanvraag?

Als u nooit getrouwd bent geweest

  • een bewijs dat u de Nederlandse nationaliteit heeft, dit kan met een van de volgende documenten:
    • een Nederlands paspoort
    • een Nederlandse identiteitskaart
    • een Verklaring van Nederlanderschap
  • een adres en bewijs van woonplaatsregistratie
  • (indien van toepassing) een ongehuwdverklaring van de Nederlandse gemeente waar u woonde voor u naar het buitenland verhuisde, deze kunt u zelf bij de gemeente in Nederland aanvragen

Als u eerder getrouwd bent geweest

  • een bewijs dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Dit kan met een van de volgende documenten:
    • een Nederlands paspoort
    • een Nederlandse ID-kaart
    • een Verklaring van Nederlanderschap
  • een adres en bewijs van woonplaatsregistratie
  • echtscheidingsakten, buitenlandse vonnissen of een overlijdensakte

Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

De term ongehuwd

De term ongehuwd wordt alleen gebruikt als u nog nooit getrouwd bent of niet eerder een geregistreerd partnerschap heeft gesloten. Als u eerder getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had, worden de termen ‘gescheiden’ of ‘weduwe/weduwnaar’ gebruikt in de verklaring. De gegevens van een of meerdere eerdere huwelijken moeten in de verklaring worden opgenomen.

Verklaring omtrent de burgerlijke staat in dit land of gebied

Procedure voor het aanvragen van een consulaire verklaring in Italië

Consulaire verklaringen kunnen in Italië schriftelijk of per e-mail aangevraagd worden. Doet u uw aanvraag per post? Stuur dan de benodigde documenten naar het volgende adres:

Nederlandse ambassade in Rome
T.a.v. de consulaire afdeling
Via Michele Mercati  8
00197 Rome
Italië

Doet u uw aanvraag per e-mail? Stuur de benodigde documenten dan naar rom@minbuza.nl. Geef in uw begeleidende brief of e-mail duidelijk aan waarvoor u de verklaring nodig heeft. Wij vermelden de reden voor afgifte namelijk in de verklaring.

Na ontvangst van uw aanvraag, duurt het gemiddeld 10 werkdagen om een verklaring op te stellen en naar uw adres te verzenden. Als u originele documenten heeft meegestuurd, dan worden die mee teruggestuurd.

Betaling

Kijk op het overzicht van de consulaire tarieven voor het bedrag dat u moet betalen. Dit bedrag verhoogt u met de verzendkosten per DHL van € 12,50.

Maak het totaalbedrag over naar de bankrekening van de ambassade:

Bankrekeningnummer: NL74 INGB 0705 454 177
Ten name van: Ministerie van Buitenlandse Zaken, betreft FSO
BIC: INGBNL2A
Onder vermelding van: ROME / soort verklaring én uw achternaam

Stuur een bewijs van uw overmaking mee met uw aanvraag.

Nog vragen?

Heeft u na het lezen van de informatie op deze pagina vragen? Stuur dan een e-mail via het contactformulier.