Nooddocumenten aanvragen in Irak

Bent u in Irak en is uw paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) kwijt of gestolen? Dan kan de Nederlandse ambassade in Bagdad of het consulaat-generaal in Erbil in bepaalde gevallen een nooddocument (een zogeheten laissez-passer) afgeven.

Lees eerst de algemene informatie op deze pagina en daarna de specifieke informatie voor Bagdad en Erbil onder het kopje Nooddocumenten aanvragen in dit land of gebied.

Controleer of u een nooddocument nodig heeft

Het is niet altijd nodig om een nooddocument (of vervangend reisdocument) aan te vragen. Lees op de pagina Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen wat u in uw situatie kunt doen.

Nooddocument nodig? Stuur een e-mail

Heeft u een nooddocument nodig? Stuur zo spoedig mogelijk een e-mail naar de ambassade of het consulaat-generaal. De contactgegevens vindt u onderaan de pagina.

Stuur de volgende gegevens en documenten, zodat de ambassade of het consulaat-generaal uw verzoek in behandeling kan nemen:

  • een scan of foto van uw verloren of gestolen paspoort of ID-kaart
    of
    • uw volledige naam (zoals genoemd in uw verloren of gestolen paspoort of ID-kaart)
    • uw geboortedatum
    • de naam van de instantie die uw document heeft afgegeven (burgemeester van …, ambassadeur te …)
    • de datum van afgifte van uw verloren of gestolen paspoort of ID-kaart
  • het telefoonnummer waarop u te bereiken bent
  • een bewijs dat u uw reis niet kunt uitstellen, zoals uw reisschema, vluchtgegevens, andere reserveringen of een brief van uw werkgever
  • uw huidige locatie

Toestemming voor nooddocument

Na ontvangst van uw e-mail beslist de ambassade of het consulaat op basis van uw reisschema wat voor nooddocument u nodig heeft:

  • een nieuw paspoort of nieuwe ID-kaart, of;
  • een laissez-passer, of;
  • een noodpaspoort

Een Nederlands laissez-passer of noodpaspoort is namelijk niet in alle landen geldig.

Vervolgens vraagt de ambassade of het consulaat aan het ministerie van Buitenlandse Zaken om toestemming. Deze toestemming is nodig om het document dat u nodig heeft af te kunnen geven en gebeurt na ontvangst van uw e-mail. Toestemming krijgen duurt gemiddeld 1 tot 3 werkdagen.

Heeft u geen scan van uw vermiste paspoort of ID-kaart meegestuurd? Dan controleert het ministerie uw gegevens bij de gemeente of de instantie waar u uw paspoort of ID-kaart heeft aangevraagd. Controle van uw gegevens kan alleen op werkdagen. De toestemming kan daardoor langer duren.

Maak een afspraak

De ambassade of het consulaat neemt contact met u op om te bespreken waar en wanneer u het nooddocument kunt aanvragen. U dient daarvoor in persoon langs te komen.

Welke documenten heeft u nodig voor de aanvraag?

Neem voor uw aanvraag de volgende documenten mee naar de ambassade of het consulaat:

  • een volledig ingevuld paspoortaanvraagformulier
  • een volledig ingevulde verklaring vermissing reisdocument (C2-formulier)
  • 2 pasfoto’s die voldoen aan de Nederlandse eisen aan pasfoto's
  • bewijs dat u toerist bent of bewijs dat u uw reis niet kunt uitstellen
  • tickets voor uw verdere reis wanneer u deze aflegt per vliegtuig, trein en/of boot
  • als u die heeft: een kopie van uw verloren paspoort of ID-kaart
  • als u die heeft: andere identiteitsbewijzen of kopieën daarvan
  • als u die heeft: een schriftelijk bewijs van aangifte met vermelding van verlies of diefstal van uw paspoort of ID-kaart

Nooddocument voor kinderen

Is het nooddocument voor een minderjarige? Dan is toestemming nodig van de ouder(s) of voogd(en). Dit is mogelijk door ondertekening van het paspoortaanvraagformulier. Stuur in dat geval ook kopieën van de paspoorten van de ouder(s) of voogd(en) mee.

Lukt dat niet? Neem dan een bewijs van toestemming door de ouder(s) of voogd(en) mee. En kopieën van de paspoorten van de ouder(s) of voogd(en).

Wat kost een nooddocument?

De prijs van een nooddocument (een paspoort/ID-kaart, laissez-passer of noodpaspoort) vindt u bij de consulaire tarieven.

Hoe lang duurt het?

De verwerkingstijd voor een laissez-passer of noodpaspoort is gemiddeld 1-3 werkdagen.

Beslist het ministerie van Buitenlandse Zaken dat u een nieuw paspoort of een nieuwe ID-kaart nodig heeft? Bijvoorbeeld omdat het land waar u naartoe reist geen Nederlands laissez-passer of noodpaspoort accepteert? Dan duurt de aanvraag langer.

Nooddocument aanvragen in dit land of gebied

Procedure nooddocument aanvragen in Irak

Als uw reisdocument verloren of gestolen is in Irak, kan de Nederlandse ambassade in Bagdad of het consulaat-generaal in Erbil in bepaalde gevallen een laissez-passer afgeven.

Iraaks paspoort

Heeft u ook een Iraaks paspoort? Dan kunt u dit gebruiken om naar een Nederlandse ambassade in een buurland te reizen en om hier een laissez-passer aan te vragen, bijvoorbeeld bij de ambassade in Jordanië.

Aanvraag doen

Neem voor het aanvragen van een nooddocument contact op met de ambassade in Bagdad (bag-ca@minbuza.nl) of met het consulaat-generaal in Erbil (erb-ca@minbuza.nl). Volg de links voor overige contactgegevens, inclusief het telefoonnummer voor noodgevallen.