Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Ethiopië woont

Woont u als Nederlander in Ethiopië? En wilt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen of verlengen? Dan kunt u terecht bij de Nederlandse ambassade in Addis Ababa. U kunt dit ook doen bij de Nederlandse grensgemeenten en op Schiphol.

Door het coronavirus is het aanvragen van een paspoort of ID-kaart bij een ambassade of consulaat-generaal beperkt mogelijk. Dit geldt ook voor de aanvraag bij een kantoor van een externe dienstverlener zoals VFS Global. U maakt een afspraak via het online afsprakensysteem. Zijn er geen tijdstippen beschikbaar? Dan is het nog niet mogelijk om een aanvraag te doen bij de ambassade, het consulaat-generaal of VFS Global. U kunt dan uw aanvraag voorlopig alleen doen bij een aantal Nederlandse grensgemeenten en op Schiphol.

Q&A’s gevolgen coronavirus

Bekijk de Q&A’s over de gevolgen van het coronavirus voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een paspoort of ID-kaart is het belangrijk dat u de juiste documenten kunt laten zien. Maak daarom eerst per paspoort of ID-kaart de persoonlijke checklist voor u of uw kind aan. Dan weet u welke papieren u voor elke aanvraag nodig heeft. Bij stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. In het buitenland en bij de paspoortbalie op de luchthaven van Schiphol in Amsterdam mag u ook een document van de burgerlijke stand in het Spaans inleveren. Heeft u een document in een andere taal? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.

  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • U moet zelf langskomen om uw paspoort aan te vragen. Iemand anders mag dit niet voor u doen. Dit geldt ook voor iemand jonger dan 18 jaar. Die moet ook zelf aanwezig zijn bij de aanvraag.

Ziet u geen checklist? Probeer het later nog eens. Of probeer de pagina nogmaals te laden of in een andere browser te openen.

Stap 2: Check de extra eisen voor Ethiopië

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Ethiopië.

Bewijs van legaal verblijf

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont. In Ethiopië doet u dit met één van de volgende documenten:   

  • een geldig visum (en documenten die dit ondersteunen);
  • een geldige verblijfsvergunning;
  • als u ook de Ethiopische nationaliteit heeft: een geldig Ethiopisch paspoort of Ethiopische ID-kaart.

Stap 3: Vraag aan bij grensgemeente of Schiphol

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Nederland? Dit kan bij 1 van de Nederlandse grensgemeenten en op Schiphol.

Stap 4: Vraag aan in Ethiopië

Wilt u uw paspoort of ID-kaart aanvragen in Ethiopië? Zorg dan dat u eerst de benodigde documenten verzamelt. Welke documenten dat in uw situatie zijn, ziet u door de checklist (stap 1) in te vullen. Kijk ook welke extra eisen gelden in Ethiopië (stap 2). Daarna kunt u een afspraak maken.

Hoe maakt u een afspraak?

Bij de ambassade in Addis Ababa dient u een afspraak te maken via het online afsprakensysteem.

Hoeveel moet u betalen?

De prijzen van een paspoort of ID-kaart vindt u in het overzicht consulaire tarieven in Ethiopië.

U kunt zowel contant betalen, in Ethiopische birr (ETB), als per bankkaart of creditkaart.

Hoe lang duurt het?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt eerst of u Nederlander bent. Als dit zo is dan heeft u recht op een paspoort of ID-kaart.

Het duurt gemiddeld 3 weken totdat uw paspoort of ID-kaart klaar is. Het is mogelijk dat wij u om extra documenten vragen. Zo kunnen wij uw aanvraag beter beoordelen. De beslistermijn wordt op dat moment verlengd.

Minderjarige van Nederlands-Somalische afkomst

Doet u een paspoortaanvraag voor een minderjarige van Nederlands-Somalische afkomst? Dan stuurt de ambassade uw documenten ter beoordeling aan de Nederlandse autoriteiten. U krijgt bericht over de termijn van de procedure met een brief die u voor akkoord ondertekent. Ook ondertekent u een verklaring over de voorwaarden van het email-contact met de ambassade.

Paspoort in de tussentijd nodig?

Heeft u uw paspoort of ID-kaart in de tussentijd nodig? Dan levert u die in als u uw nieuwe document komt ophalen.

Hoe volgt u uw aanvraag?

Als u uw reisdocument aanvraagt, ontvangt u een ‘track & trace-code’. Hiermee kunt u online de status van uw aanvraag volgen. U krijgt per e-mail bericht als uw document klaar is.

Document ophalen

U kunt uw reisdocument ophalen op de ambassade in Addis Ababa. Dat kan van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 uur en 15.30 uur. En op vrijdag van 11.00 uur tot 12.30 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Hou wel rekening met onze sluitingsdagen.

Wat gebeurt er met uw oude paspoort of ID-kaart?

De ambassade maakt uw oude paspoort of ID-kaart ongeldig. Daarna krijgt u het terug.

Heeft u geldige verblijfsvergunningen of visa in uw oude document staan? En wilt u die pagina’s blijven gebruiken? Geef dit dan van tevoren aan.

Hoe neemt u contact op?

Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de ambassade in Addis Ababa.