Q&A's gevolgen coronavirus voor aanvraag paspoort of ID-kaart

Lees de meest gestelde vragen over het aanvragen van Nederlandse reisdocumenten.

Ik heb een Nederlands reisdocument en of een Nederlands Identiteitskaart (NIK) nodig. Kan ik dit nog aanvragen?

Op de meeste ambassades kunt u weer op reguliere wijze een reisdocument en/of een Nederlandse identiteitskaart aanvragen.

Op de ambassades waar (lokale) COVID19 maatregelen nog steeds van kracht zijn, kunt u alleen een afspraak kunt maken als:

  • U direct moet reizen. U toont dit aan met een ticket van een luchtvaartmaatschappij die nog vliegt. Alleen dan kunt u telefonisch een afspraak maken met de ambassade.
  • U een geldig paspooort of identiteiskaart nodig heeft om uw legaal verblijf in het land van aanvraag te kunnen verlengen.
  • U een geldig pasppoort of identiteitslaart nodig heeft om toegang te (blijven) krijgen tot publieke diensten zoals ziekenhuis of andere vorm van noodzakelijke zorg.
  • U een essentieel beroep vervult en daarvoor een geldig reisdocument nodig heeft, bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs.

Neemt contact op met de ambassade of het consulaat als u denkt dat de bovenstaande situatie op u van toepassing is.
 

Met de maatregelen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan, moet ik nog persoonlijk langskomen op de ambassade?

Ja, er wordt niet afgeweken van de verschijningsplicht. 

Mijn paspoort is gestolen, kan ik nu nog een Laissez Passer aanvragen bij een ambassade?

Alleen bij nood. Als u direct moet reizen en u dit kunt aantonen met een geldig vervoersbewijs, dan kan u op de ambassade een afspraak maken.

Ik heb een paspoort nodig, maar kan niet naar de ambassade afreizen om medische redenen. Kan de ambassade medewerker langskomen met het mobiele vingerafdruksysteem (MVA)?

Nee, op dit moment wordt het MVA niet ingezet.

Is de paspoortbalie van de gemeente Haarlemmermeer op Schiphol open?

Sinds 11 mei 2020 kunt u op afspraak weer terecht bij de gemeentebalie op Schiphol voor het aanvragen van een paspoort, een identiteitskaart of het activeren van een DigiD. Maak een afspraak via het online afsprakensysteem van de gemeente Haarlemmermeer.

De gemeentebalie op Schiphol is op afspraak open van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur.

Ik ben niet-ingezeten Nederlander en verblijf momenteel in Nederland. Ik verkeer in een noodsituatie en ik heb meteen een reisdocument nodig. Kan ik toch een paspoort aanvragen bij de paspoortbalie op Schiphol?

Als u kunt aantonen dat u meteen moet en kúnt reizen (u hebt een geldig ticket, de maatschappij vliegt) en dat u om die reden meteen een nieuw paspoort nodig hebt, bel dan 0900 - 1852 (gemeente Haarlemmermeer). Of als u geen 0900-nummer kunt u bellen, bel dan +31 (0) 247 247 247 om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. In dergelijke gevallen kan de Nederlandse grenspolitie (Marechaussee) op Schiphol u een noodpaspoort verstrekken.

U kunt ook contact opnemen met een andere grensgemeente.

Ik heb bericht gehad dat mijn nieuwe identiteitskaart/paspoort klaarligt en binnen drie maanden moet worden afgehaald. Het document kan niet worden opgestuurd en ik kan het nu niet binnen drie maanden ophalen. Wat moet ik doen?

Onder de huidige omstandigheden zullen we het paspoort langer voor u bewaren. U kunt uw paspoort ophalen zodra de balie weer open is. Houdt u de website in de gaten.

Ik wil nu een Nederlands paspoort aanvragen, omdat ik anders mijn Nederlanderschap verlies. Kan ik een aanvraag indienen?

Nee. U kunt alleen een verklaring van Nederlanderschap aanvragen waarmee de verliestermijn van 10 jaar wordt gestuit. U hoeft daarvoor niet te verschijnen.

Is er een andere wijze – bijvoorbeeld grensgemeenten- waar ik nog terecht kan voor reis- en of identiteitsdocumenten?

U kunt voor reis- en of identiteitsdocumenten terecht bij een grensgemeente in Nederland.