Verklaring van huwelijksbevoegdheid op de Cookeilanden

Wilt u als Nederlander trouwen op de Cookeilanden? Dan kan de Nederlandse ambassade in Wellington, Nieuw-Zeeland, een verklaring van huwelijksbevoegdheid opstellen.

Door het coronavirus kunt u deze verklaring tot nadere berichtgeving niet aanvragen bij een ambassade of een consulaat-generaal.

Bent u Nederlander en woont u in Nederland of heeft u in Nederland gewoond? Dan moet u een verklaring van huwelijksbevoegdheid aanvragen bij de gemeente waar u woont of waar u als laatste heeft gewoond. De verklaring is vanaf het moment van afgifte 6 maanden geldig.

Welke documenten heeft u nodig?

Om een verklaring van huwelijksbevoegdheid aan te vragen heeft u kopieën van de volgende documenten nodig:

  • een Nederlands identiteitsbewijs
  • een uittreksel uit het geboorteregister
  • een uittreksel van burgerlijke stand waarin staat dat u niet getrouwd bent. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar
  • een afschrift van een echtscheidingsakte als u eerder was getrouwd

Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

Welke documenten heeft uw niet-Nederlandse partner nodig?

Voor een aanvraag van een verklaring van huwelijksbevoegdheid, heeft uw niet-Nederlandse partner kopieën van de volgende documenten nodig:

  • een paspoort of ander identiteitsbewijs
  • een officieel document waarop de adresgegevens van uw partner staan, welk document dit is verschilt per land
  • een ongehuwdverklaring
  • een afschrift van een echtscheidingsakte als uw partner eerder was getrouwd

Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

Verklaring van huwelijksbevoegdheid in dit land of gebied

Hoe vraagt u een consulaire verklaring aan bij de Nederlandse ambassade in Wellington?

Voor de genoemde verklaring kunt u de benodigde documenten per post sturen aan:

Netherlands embassy
Attn. Consular section
Co-operative Bank Building, 10th floor
Corner Featherston & Balance streets
Wellington 6011

U kunt de documenten ook scannen en per e-mail sturen. In de verklaring vermelden wij het doel waarvoor hij wordt afgegeven. Geef daarom graag duidelijk aan in uw brief of e-mail waarvoor u de verklaring nodig heeft.

Gemiddeld duurt het 3 werkdagen om een verklaring op te stellen en naar uw huisadres* te verzenden. Als u originele documenten heeft meegestuurd, dan stuurt de ambassade die naar u terug.

* Woont u in Fiji, Nieuw-Caledonië, Samoa of Tonga? Dan stuur de ambassade de verklaring naar het honoraire consulaat in die landen. U kunt de verklaring dan daar ophalen.

Wilt u persoonlijk langskomen? Maak dan een afspraak via het online afsprakensysteem.

Hoeveel moet u betalen?

Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor de kosten van een verklaring.

Aanvragen per post of e-mail

Als u de verklaring per post of e-mail aanvraagt, verhoogt u het bedrag met de verzendkosten*. Betaal het totaalbedrag per cheque aan de ambassade:

Kingdom of the Netherlands - Regional Support Office Asia. Vermeld bij de overschrijving: consulaire verklaring + uw naam.

Aanvragen in persoon

Als u de aanvraag in persoon doet, betaald u de totale kosten (verklaring + verzendkosten* indien van toepassing) op het moment van uw aanvraag.

* Verzending binnen Nieuw-Zeeland: NZD 9,00. Verzending naar Amerikaans-Samoa, Cook eilanden, Frans-Polynesië, Kiribati, Niue, Pitcairn eilanden, Tokelau eilanden, Tuvalu of Wallis en Futuna: NZD 18,00.

Heeft u een vraag?

Heeft u na het lezen van de informatie op deze pagina vragen? Stuur dan een e-mail via het contactformulier.