Innovatie in China

Bytedance, Didi Chuxing, DJI en NIO. De kans is groot dat je nog nooit van deze Chinese bedrijven gehoord hebt. Ze behoren niettemin tot meeste waardevolle 'unicorns' op de wereldmarkt. Een unicorn is een startup met een waarde van 1 miljard dollar of meer. Volgens CB Insights is het aantal Chinese unicorns gegroeid van 8 in 2014 naar 92 in 2019. Na de VS is China daarmee het land met de meeste unicorns ter wereld.

Deze explosieve groei is een goed voorbeeld van het gunstige startupklimaat in China, met onder andere zeer actieve investeerders, maar ook van een algemene trend die The Economist China Speed heeft genoemd. Het illustreert ook de ongekende adoptiesnelheid en marktpenetratie van nieuwe technologieën.

Innovatie is hot in China

Het land maakt een razendsnelle modernisering door. Chinese consumenten zijn zeer geïnteresseerd in nieuwe technologieën. In 2018 kwam China met een 17e plaats de top-20 binnen van de meest innovatieve economieën. Tien jaar geleden stond het land nog op de 37e plaats.

Naar verwachting zet deze ontwikkeling zich de komende jaren voort, zeker ook omdat de Chinese overheid flink inzet op innovatie. Een centraal thema in het 13e vijfjarenplan is ‘Mass entrepreneurship and innovation’. Daarnaast is er een geleidelijke verschuiving in de economische structuur, waarbij de overheid zich meer richt op het stimuleren van innovatieve productie en binnenlandse diensten dan zoals voorheen op massaproductie.

Economische vooruitzichten

De economische groeicijfers zijn nog steeds substantieel, met een verwachte groei van rond de 6 procent in 2019. Samen met de grootte van de binnenlandse markt en de snelle adoptie van technologie door Chinese consumenten, maken deze groeicijfers China tot een aantrekkelijk land met veel kansen voor internationale ondernemers.

China is een groot land waar verschillende steden een bruisend startup-ecosysteem hebben. Ook steden als Hangzhou, Beijing en Shenzhen zijn belangrijke Chinese hubs voor startups, elk met zijn eigen kansrijke sectoren. Niettemin is Shanghai voor de meeste buitenlandse ondernemers een uitstekende springplank naar de Chinese markt. Daarom ligt de focus van dit Startup Playbook op Shanghai.