Coronavirus: veelgestelde vragen reisadvies Tunesië

De Tunesische overheid neemt maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Hieronder leest u de antwoorden op de meestgestelde vragen over deze maatregelen. Lees ook het reisadvies voor Tunesië en de gevolgen van het coronavirus voor reizen naar het buitenland.

Update: 1 april 2020 - 11:45

Hulp gestrande reizigers

Registreer u direct op www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Dit is een gezamenlijk initiatief van de reisbranche, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen en de overheid om gestrande Nederlandse reizigers te helpen.

Deze regeling geldt alleen voor gestrande Nederlandse reizigers die wereldwijd als gevolg van het coronavirus in de problemen zijn gekomen - en die niet op een andere manier naar huis kunnen terugkeren.

Heeft u geen internet of heeft u hulp nodig bij de online registratie? Bel dan +31 247 247 247 (24 uur per dag, 7 dagen per week). NB. Vanwege drukte aan de telefoon kan de wachttijd oplopen.

Wat is de actuele situatie in Tunesië en welke maatregelen worden genomen?

Vanaf 18 maart 2020 geldt een avondklok in heel Tunesië van 18:00 tot 06:00 de volgende ochtend. U kunt tijdens een avondklok niet naar buiten (behalve in bijvoorbeeld een medisch noodgeval). U kunt wellicht militaire patrouilles zien die deze avondklok controleren.

Vanaf 22 maart 2020 geldt daarnaast overdag een lockdown-situatie. De Tunesische autoriteiten staan alleen essentiële verplaatsingen toe, zoals boodschappen en medische bezoeken (apotheek of behandeling) in de directe omgeving van uw verblijfplaats. Blijft u verder zoveel mogelijk binnen. Moet u zich verplaatsen naar een andere stad? Zorg dat u bewijs bij zich heeft van de reden van uw verplaatsing, of vraag het lokale politiebureau voor een autorisatie.

Er kunnen door de lokale autoriteiten (op gemeentelijk en provinciaal niveau) strengere regels afgekondigd worden, stelt u zich hiervan op de hoogte.

Op enkele repatriëringsvluchten na, vindt er geen luchtverkeer meer plaats.

Deze maatregelen zijn ingesteld tot en met 18 april, maar houd rekening met een verlenging van deze periode.

Tunesië sluit het luchtruim. Kan ik nog terug naar Nederland?

Commerciële vluchten zijn sinds 18 maart 2020 niet meer toegestaan. Vrijdagnacht 20 maart 2020 om 23.59 uur hebben de Tunesische autoriteiten het luchtruim ook voor repatriëringsvluchten gesloten. Het is op dit moment onduidelijk wanneer er weer vluchtverkeer mogelijk zal zijn.

Bent u gestrand in Tunesië en wilt u terugkeren naar Nederland? Registreer u direct op www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Dit is een gezamenlijk initiatief van de reisbranche, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen en de overheid om gestrande Nederlandse reizigers te helpen. Voor terugkeer vanuit Tunesië wordt een eigen bijdrage gevraagd van 300 EUR per persoon. U wordt op de hoogte gehouden van de mogelijkheden tot terugkeer.

Ik had eerder al contact met de Ambassade in Tunis over terugkeer. Wat is het verschil met de bijzondere bijstand buitenland?

Het initiatief Bijzondere Bijstand Buitenland is HET nieuwe registratiesysteem voor gestrande Nederlanders in het buitenland tijdens de COVID19-crisis. Bent u gestrand in Tunesië en wilt u terug naar Nederland, schrijf U dan in. Het kan zijn dat u reeds in contact bent met de Ambassade over mogelijkheden om terug te keren naar Nederland.

De Ambassade kan u echter niet inschrijven in dit nieuwe systeem, dat dient u zelf te doen.

En wat als ik niet terug kan naar Nederland?

Mocht u nog niet kunnen vertrekken, zorg voor een plek waar u langer kun verblijven, eventueel in overleg met uw reisorganisatie als u daarmee bent gereisd, of met kennissen en/of familie in Tunesië.

Ik ben helemaal alleen in Tunesië, wat kan ik doen?

Heeft u geen verblijfplek voor de aankomende tijd, informeer dan de Nederlandse ambassade. Stuur hiervoor een scan van uw paspoort + (bij voorkeur Tunesisch) telefoonnummer + e-mail naar TUN-CA@minbuza.nl. Geef daarbij ook duidelijk aan waar in Tunesië u zich bevindt. U blijft zelf verantwoordelijk voor uw eigen onderdak, maar de Ambassade biedt graag een luisterend oor en denkt met u mee over mogelijkheden.

Kan ik nog consulaire zaken regelen op de ambassade?

Op dit moment nemen wij in verband met COVID-19 geen afspraakverzoeken in behandeling met betrekking tot reisdocumenten (zoals paspoort), MVV-afgifte en gerelateerde onderzoeken als DNA/interviews, visumafgifte (via VFS), inburgeringsexamens en legalisaties. Mailberichten met afspraakverzoeken voor deze onderwerpen worden niet gelezen en niet opgeslagen. Houdt u de pasopoortpagina op Nederlandwereldwijd in de gaten voor meer informatie.

Waar vind ik meer informatie over Corona in Tunesië?