Coronavirus: veelgestelde vragen reisadvies Nieuw-Zeeland

De Nieuw-Zeelandse overheid neemt maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Hieronder leest u de antwoorden op de meestgestelde vragen over deze maatregelen. Lees ook het reisadvies voor Nieuw-Zeeland.

Update: 13 mei 2020, 10:30

Wat is de situatie in Nieuw-Zeeland?

Voor Nieuw-Zeeland geldt vanaf donderdag 14 mei COVID-waarschuwingsniveau 2 tot in ieder geval 25 mei 2020.

Voor niveau 2 van het COVID-19 waarschuwingssysteem gelden in ieder geval de volgende maatregelen:

  • Iedereen heeft meer vrijheid maar wees voorzichtig, COVID-19 is nog steeds actief.
  • De meeste bedrijven, winkels, cafes, restaurants, musea, bioscopen en markten gaan weer open.
  • Scholen gaan weer open vanaf maandag 18 mei 2020.
  • Reizen binnen Nieuw Zeeland is toegestaan, maar wel op een veilige manier.
  • Houd uw reisbewegingen bij en met wie u in contact bent geweest.
  • Houd afstand van mensen of groepen die u niet kent.
  • Stop op zo min mogelijk plaatsen op weg naar uw eindbestemming.
  • Reis niet als u symptomen vertoont van COVID-19, als u op testresultaten wacht of als u in zelf isolatie moet.
  • Bijeenkomsten zijn toegestaan met een maximum van 10 personen, dit geldt bijvoorbeeld ook voor bruiloften en begrafenissen. Het uitnodigen van vrienden en familie thuis is toegstaan maar met maximaal 10 personen.
  • U wordt nog steeds geacht om afstand te houden en het liefst 2 meter.

Voor een volledig overzicht van alle maatregelen voor niveau 2, ga naar Unite against COVID-19.

Voor vragen over COVID 19 en waarschuwingsniveau 2, heeft de Nieuw-Zeelandse overheid een gratis nummer ter beschikking gesteld: (+64) 0800 779 997 (8 am – 1 pm | 7 dagen per week).

Verder blijft de maatregel van kracht dat Nieuw-Zeeland de grenzen voor alle reizigers heeft gesloten, met uitzondering van Nieuw-Zeelandse staatsburgers en inwoners met permanente verblijfsvergunning (dit geldt ook voor hun kinderen en partners).

Hoe kan ik vanuit Nieuw-Zeeland terug naar Nederland?

Het is op dit moment nog mogelijk om Nieuw-Zeeland te verlaten, maar de mogelijkheden zijn beperkt. Wilt u Nieuw-Zeeland verlaten, dan wordt u aangeraden om na te gaan of er nog mogelijkheden zijn te vertrekken. Neem contact op met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.

Voor een volledig overzicht van alle maatregelen, ga naar Unite against COVID-19.

Informatie over (boeken van) vluchten

Voor het boeken van een vliegticket naar Nederland is het advies van de ambassade om alleen te boeken via een erkend reisbureau of direct bij de luchtvaartmaatschappij. Helaas zijn er op online sites ook nog steeds vluchten verkrijgbaar waarvan de transits inmiddels niet meer mogelijk zijn.

Zie de website van Auckland Airport voor de laatste updates voor wat betreft vertrekkende vluchten.

Lees de laatste informatie over wijzigingen in het luchtverkeer op de Engelstalige website van de International Air Transport Association (IATA).

Nederland heeft op 17 maart 2020 nieuwe maatregelen aangekondigd rond reizen vanuit en naar Nederland.

Wat moet ik doen als ik Nieuw-Zeeland niet kan verlaten?

Is vertrek niet mogelijk, zoek dan naar mogelijkheden voor passend verblijf in Nieuw-Zeeland.

Als u geen plek heeft om te verblijven, kunt u zich registreren bij een service die de Nieuw-Zeelandse autoriteiten hebben ingesteld. Deze 'Temporary Accomodation Service' is enkel te bereiken op het nummer 0508 754 163 of via deze website. De service helpt u een passend verblijf te vinden.

Daarnaast wordt er via sociale media platforms van Nederlanders in Nieuw-Zeeland diverse mogelijkheden voor onderdak aangeboden.

Reizigers van wie het tijdelijke visum voor 1 april 2020 verloopt en die Nieuw-Zeeland niet kunnen verlaten, kunnen online bij de Nieuw-Zeelandse immigratiedienst een nieuw visum aanvragen. Een tijdelijk visum zal dan worden afgegeven.  

Reizigers van wie het visum tussen 1 april en 9 juli 2020 verloopt, krijgen een automatische verlenging van het visum tot eind september 2020. Een bevestiging hiervan zal per e-mail verstuurd worden aan de visa-houders.

Voor meer informatie over de maatregelen die de Nieuw-Zeelandse overheid neemt in de bestrijding van COVID-19 virus, raadpleeg de officiële website.

Ik ben nu in Nieuw-Zeeland of maak een tussenstop in Nieuw-Zeeland. Kan ik nog wel terug naar Nederland?

Het is op dit moment nog mogelijk om Nieuw-Zeeland te verlaten maar de mogelijkheden zijn beperkt. Er zijn tot nu toe geen reisrestricties voor het verlaten van Nieuw-Zeeland.

Overstap vanuit de eilanden in de Stille Oceaan via Auckland Airport  is toegestaan, mits deze aan de volgende eisen voldoet:

  • De overstaptijd in Nieuw-Zeeland bedraagt minder dan 24 uur en vindt op dezelfde dag plaats. U mag het vliegveld niet af.
  • U bent in het bezit van een ticket voor de eindbestemming.
  • U heeft geen verschijnselen van COVID-19.
  • U bent niet gediagnosticeerd met COVID-19, of als u herstelt bent van COVID-19, heeft u een medische toestemming om te reizen.
  • U bent  niet getest op COVID-19 en wacht op testresultaten.

Voor verdere informatie kunt u terecht op de website van de Immigratiedienst van Nieuw-Zeeland.

Bent u gestrand op een eiland in de Stille Oceaan, dan wordt u dringend verzocht zo snel mogelijk contact op te nemen met de Nederlandse ambassade in Nieuw-Zeeland of het 24/7 BZ contact center: +31 247 247 247.

Nederland heeft op 17 maart 2020 nieuwe maatregelen aangekondigd rond reizen vanuit en naar Nederland.

Is het maken van een tussenstop in Australië nog mogelijk?

Voor een overstap op een luchthaven in Australië moet u voorafgaand aan uw reis toestemming aanvragen bij de Australische autoriteiten. Er wordt per individueel geval beoordeeld of de uitzondering wordt goedgekeurd. Ondervindt u problemen bij het aanvragen en verkrijgen van deze toestemming, neem dan contact op met de Nederlandse ambassade in Nieuw-Zeeland of het 24/7 BZ contact center: +31 247 247 247.

Is vertrek via een transit-luchthaven buiten Australië mogelijk?

De volgende informatie is bij ons bekend:

Transitmogelijkheden via Los Angeles met Air New Zealand zijn vooralsnog mogelijk. Houd u er rekening mee dat sinds 17 april nieuwe maatregelen van kracht zijn in Nederland die een gezondheidsverklaring vereisen als u een transit heeft in een hoogrisico land.

Kijk voor meer informatie de website van het RIVM

Of kijk op de website van de EASA.

Lees de laatste informatie over wijzigingen in het luchtverkeer op de Engelstalige website van de International Air Transport Association (IATA).

Ik woon in Nieuw-Zeeland. Kan ik nog terugkeren?

Alleen Nieuw-Zeelandse staatsburgers en permanente inwoners van Nieuw-Zeeland mogen Nieuw-Zeeland in en moeten bij aankomst 14 dagen in verplichte quarantaine in door de staat aangewezen hotels in Auckland of Christchurch. Zie voor richtlijnen de website van de Immigratiedienst van Nieuw-Zeeland.

Vanaf donderdag 26 maart 02.00 vindt bij aankomst op het vliegveld een gezondheidscontrole plaats. Zie voor richtlijnen de  website van de New Zealand Ministry of Health

Op 14 april 2020 is het immigratiebeleid aangescherpt voor buitenlandse partners en kinderen van Nieuw-Zeelandse staatsburgers en van mensen met een verblijfsvergunning. Zij moeten vooraf toestemming vragen om het land in te reizen via de website van de immigratiedienst.

De buitenlandse partner en/of kinderen kunnen alleen inreizen in het gezelschap van de Nieuw-Zeelandse staatsburger of persoon met verblijfsvergunning. Meer informatie is te vinden op de website van de Immigratiedienst.

Hoe kan ik op de hoogte blijven van verdere ontwikkelingen?

Alle Nederlanders in Nieuw-Zeeland wordt verzocht om zich te registreren via de Informatieservice Buitenlandse Zaken.

Als u in het land bent, kies dan de optie ‘Aanmelden + registreren bij de ambassade’. U kunt via dezelfde pagina uw contactgegevens updaten.

Vergeet niet u uit te schrijven als u het land verlaten heeft. U helpt de Nederlandse ambassades daarmee enorm om het bestand van Nederlanders in het buitenland actueel te houden.

Moet ik nog iets doen als ik terug ben in Nederland?

Vergeet niet u uit te schrijven bij de Informatieservice Buitenlandse Zaken en/of Bijzondere Bijstand Buitenland  zodra u het land verlaten heeft. U helpt daarmee het bestand van Nederlanders in het buitenland actueel te houden.

Hoe kunt u zich afmelden voor Bijzondere Bijstand Buitenland? Bel hiervoor naar 024 7247 247 (of +31 247 247 247 vanuit het buitenland). U kunt zich niet zelf via de website afmelden voor de dienstverlening van Bijzondere Bijstand Buitenland.

Voor de Informatieservice kunt u zich wel zelf uitschrijven.

Kijk ook op de veelgestelde vragen over corona en terugreizen naar Nederland.