Coronavirus: veelgestelde vragen reisadvies Kirgizië

De Kirgizische overheid neemt maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Hieronder leest u de antwoorden op de meestgestelde vragen over deze maatregelen. Lees ook het reisadvies voor Kirgizië.

Update 17 maart 2020 - 14:49

Hulp gestrande reizigers

Bent u gestrand in het buitenland en zoekt u hulp? Registreer u direct op www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Dit is een gezamenlijk initiatief van de reisbranche, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen en de overheid om gestrande Nederlandse reizigers te helpen.

Deze regeling geldt alleen voor gestrande Nederlandse reizigers die wereldwijd als gevolg van het coronavirus in de problemen zijn gekomen - en die niet op een andere manier naar huis kunnen terugkeren.

Heeft u geen internet of heeft u hulp nodig bij de online registratie? Bel dan +31 247 247 247 (24 uur per dag, 7 dagen per week). NB. Vanwege drukte aan de telefoon kan de wachttijd oplopen.

Waarom is het reisadvies voor Kirgizië gewijzigd?

De Kirgizische overheid neemt verschillende maatregelen om het risico op de verspreiding van het COVID-19 virus te verkleinen. Scholen en universiteiten zijn gesloten. Er vinden geen (grote) openbare bijeenkomsten meer plaats. Moskee bezoek is beperkt.

Ik ben nu in Kirgizië of maak een tussenstop in Kirgizië. Kan ik nog wel terug naar Nederland?

Er zijn op dit moment geen beperkingen voor buitenlanders om het land te verlaten.

Ik woon in Kirgizië. Kan ik daar nog terug naar toe?

Op 17 maart is een tijdelijk inreisverbod aangekondigd voor alle buitenlanders. Kirgizische burgers kunnen nog wel terugkeren en worden mogelijk verplicht tot quarantaine.

Gaat er nog vliegverkeer naar Kirgizië?

Er zijn maatschappijen die op Kirgizië vliegen, meestal met een afgeschaald vluchtschema. Er zijn ook maatschappijen die tijdelijk zijn gestopt met het vliegen op Kirgizië. Neem voor meer informatie contact op met uw luchtvaartmaatschappij.

Hoe kan ik op de hoogte blijven van verdere ontwikkelingen?

Alle Nederlanders in Kirgizië wordt verzocht om zich te registreren via de Informatieservice Buitenlandse Zaken.

Als u in het land bent, kies dan de optie ‘Aanmelden + registreren bij de ambassade’. U kunt via dezelfde pagina uw contactgegevens updaten.

Vergeet niet u uit te schrijven als u het land verlaten heeft. U helpt de Nederlandse ambassades daarmee enorm om het bestand van Nederlanders in het buitenland actueel te houden.