Coronavirus: veelgestelde vragen reisadvies Kenia

De Keniaanse overheid neemt maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Hieronder leest u de antwoorden op de meestgestelde vragen over deze maatregelen. Lees ook het reisadvies voor Kenia.

Update 23 maart 2020  - 15:20

Hulp gestrande reizigers

Bent u gestrand in het buitenland en zoekt u hulp? Registreer u direct op www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Dit is een gezamenlijk initiatief van de reisbranche, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen en de overheid om gestrande Nederlandse reizigers te helpen.

Deze regeling geldt alleen voor gestrande Nederlandse reizigers die wereldwijd als gevolg van het coronavirus in de problemen zijn gekomen - en die niet op een andere manier naar huis kunnen terugkeren.

Heeft u geen internet of heeft u hulp nodig bij de online registratie? Bel dan +31 247 247 247 (24 uur per dag, 7 dagen per week). NB. Vanwege drukte aan de telefoon kan de wachttijd oplopen.

Wat is de actuele situatie in Kenia?

Op zondag 22 maart 2020 kondigde de Keniaanse overheid aanvullende maatregelen aan, zo zal het Keniaanse luchtruim sluiten op woensdag 25 maart om middernacht. Daarna zijn alleen vrachtvliegtuigen nog toegestaan. Daarnaast moet iedereen die de laatste 14 dagen uit een COVID-gebied (waaronder Nederland) Kenia is binnen gereisd in quarantaine

Ik ben in Kenia, kan ik nog wel naar Nederland terugvliegen?

Tot woensdagavond 25 maart 2020 (middernacht) is het mogelijk om terug te vliegen naar Nederland. Tot die tijd gaan er echter nog maar een beperkt aantal lijnvluchten naar Nederland en die vluchten zijn op dit moment volgeboekt. Het is nog niet duidelijk nog of er extra vliegtuigen gaan.

Gaan er nog vluchten van en naar Kenia?

Er gaan tot woensdag 25 maart middernacht vluchten van en naar Kenia, hoewel de frequentie van vluchten flink is afgenomen. Voor reizigers is het niet langer toegestaan Kenia in te reizen. Deze maatregel geldt niet voor Kenianen en buitenlanders met een geldige verblijfsvergunning. Zij moeten echter na aankomst in quarantaine voor een periode van 14 dagen, de Keniaanse overheid zal dit strikt handhaven. Het is van belang dat u de instructies van de lokale autoriteiten opvolgt. Neem contact op met uw reisorganisatie of met uw luchtvaartmaatschappij voor mogelijke gevolgen.

Hoe kan ik op de hoogte blijven van verdere ontwikkelingen?

BijzondereBijstandBuitenland.nl is bedoeld om Nederlanders die in het buitenland gestrand zijn vanwege de coronacrisis, te helpen en naar huis te krijgen. Zie bovenaan.

Alle Nederlanders in Kenia wordt verzocht om zich eveneens te registreren via de Informatieservice Buitenlandse Zaken.

Door u aan te melden voor de informatieservice krijgt u een e-mail bij een aanpassing van het reisadvies, krijgt u sms bij een (dreigende) crisis, weet dat ambassade dat u in het land bent en kan u extra informatie ontvangen van de ambassade, bijvoorbeeld over consulaire dienstverlening.

Als u in het land bent, kies dan de optie ‘Aanmelden + registreren bij de ambassade’. U kunt via dezelfde pagina uw contactgegevens updaten. Vergeet niet u uit te schrijven als u het land verlaten heeft. U helpt de Nederlandse ambassades daarmee enorm om het bestand van Nederlanders in het buitenland actueel te houden.