Coronavirus: veelgestelde vragen reisadvies Colombia

De Colombiaanse overheid neemt maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Hieronder leest u de antwoorden op de meestgestelde vragen over deze maatregelen. Lees ook het reisadvies voor Colombia.

Update - 26 maart 2020 - 17:20

Hulp gestrande reizigers

Bent u gestrand in het buitenland en zoekt u hulp? Registreer u direct op www.bijzonderebijstandbuitenland.nl<. Dit is een gezamenlijk initiatief van de reisbranche, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen en de overheid om gestrande Nederlandse reizigers te helpen.

Deze regeling geldt alleen voor gestrande Nederlandse reizigers die wereldwijd als gevolg van het coronavirus in de problemen zijn gekomen - en die niet op een andere manier naar huis kunnen terugkeren.

Heeft u geen internet of heeft u hulp nodig bij de online registratie? Bel dan +31 247 247 247 (24 uur per dag, 7 dagen per week). NB. Vanwege drukte aan de telefoon kan de wachttijd oplopen.

Wat is de huidige situatie in Colombia?

De grenzen met alle buurlanden zijn gesloten. Cruises mogen niet meer aanmeren in Colombia. Vanaf (en inclusief) maandag 23 maart mogen er voor een periode van 30 dagen geen internationale passagiersvluchten meer landen in Colombia. Het is onmogelijk om naar Colombia te reizen.

Welke maatregelen zijn er genomen?

De President van Colombia heeft een 'lockdown' voor het hele land ingesteld van dinsdag 24 maart 23:59 uur tot 12 april 23:59 uur. Voor een beperkt aantal doeleinden mag één lid per gezin de straat op, waaronder het doen van boodschappen, kopen van medicijnen, uitlaten van een huisdier en bezoeken aan een dokter. Mensen die zich niet houden aan de maatregelen, riskeren hoge boetes en straffen.

Ik ben nu in Colombia of maak een tussenstop in Colombia. Kan ik nog wel terug naar Nederland?

De Colombiaanse overheid heeft onder meer luchtvaartmaatschappij KLM toestemming gegeven om gedurende de 'lockdown' vluchten uit te voeren naar Europa, zodat mensen naar huis kunnen terugkeren. De vooralsnog laatste KLM-vlucht zal op 26 maart vertrekken. De verwachting is dat er in de weken daarna geen vluchten naar Nederland meer plaatsvinden.

Indien u een vlucht naar Europa heeft en u uw ticket aan de politie kunt laten zien, zou u zonder problemen naar het vliegveld moeten kunnen reizen, ook tijdens de 'lockdown'. Op de facebook-pagina van de ambassade vindt u een brief die hierbij kan helpen. Indien u toch wordt belemmerd, kunt u contact opnemen met ons noodnummer (+57 3144702635). De Nederlandse ambassade onderhoudt nauw contact met de Colombiaanse overheid. 

Is vertrek niet mogelijk, dan is het advies om in Colombia passend verblijf te zoeken tot dat het vliegverkeer naar Europa wordt hervat. In geval van nood, kunt u contact opnemen met de ambassade in Bogota.

Wat als ik in Colombia gestrand ben en mijn toeristenvisum bijna verloopt?

Een toeristenvisum is voor 90 dagen geldig en kan onder normale omstandigheden worden verlengd met nog eens 90 dagen. Is uw visum bijna verlopen? Dan hoeft u zich op dit moment hier geen zorgen over te maken en ook geen actie te ondernemen. De overheid heeft besloten dat het aantal dagen dat u in het land bent in het kader van uw visumgeldigheid niet doortelt zolang de noodsituatie geldt. U hoeft uw visum dus niet te verlengen. We raden u aan contact op te nemen met Migración Colombia zodra de officiële noodsituatie is afgelopen indien u vragen heeft over de geldigheid van uw visum en mogelijkheden van verlenging.

In hoeverre kan ik nog reizen in Colombia?

Van 24 maart middernacht tot 12 april middernacht geldt een nationale verplichte quarantaine (zie ook 'Welke maatregelen zijn er genomen?'). Het normale leven is ontwricht.

Indien u een vlucht naar Nederland heeft en u uw ticket aan de politie kunt laten zien, zou u zonder problemen naar het vliegveld moeten kunnen reizen. Indien u hierin wordt belemmerd, kunt de op de Facebook-pagina van de ambassade gepubliceerde brief tonen of bellen met het  noodnummer (+57 3144702635).

Kan ik nog binnenlandse vluchten in Colombia nemen?

Nee, er vinden tot 12 april middernacht geen binnenlandse vluchten meer plaats.

Wat als ik ziekteverschijnselen heb?

Via deze link vindt u de telefoonnummers waar u naar moet bellen als u coronaverschijnselen heeft. Bij ziekteverschijnselen moet u thuisblijven. U mag ook niet naar buiten om boodschappen te doen. Eten en boodschappen zijn op de meeste plekken in Colombia makkelijk telefonisch of online te bestellen. 

Als bij u het coronavirus is vastgesteld, vragen we u dit ook te laten weten aan de ambassade. U kunt ons het beste bereiken via bog@minbuza.nl of telefonisch via +57 1 6384200.

Hoe kan ik op de hoogte blijven van verdere ontwikkelingen?

Alle Nederlanders in Colombia wordt verzocht om zich te registreren via de Informatieservice Buitenlandse Zaken.

Als u in het land bent, kies dan de optie ‘Aanmelden + registreren bij de ambassade’. U kunt via dezelfde pagina uw contactgegevens updaten.

Vergeet niet u uit te schrijven als u het land verlaten heeft. U helpt de Nederlandse ambassades daarmee enorm om het bestand van Nederlanders in het buitenland actueel te houden.