Weblogs

Het werk van de ambassade in Madrid tijdens de coronacrisis

Ook in Spanje wordt er door Nederlanders een enorm beroep gedaan op de ambassade. Hulpverzoeken variëren van een grote groep toeristen repatriëren naar Nederland, Nederlanders die in Spanje wonen laten thuiskomen, familieleden bij te staan na overlijden van een dierbare en ondernemers te adviseren tijdens de crisis. Maarten Derksen, Operationeel Manager bij de ambassade in Madrid, vertelt hoe hij de afgelopen tijd met zijn collega’s heeft beleefd.

Madrid

Een geweldige teambuilding exercitie!

‘Sinds 17 maart werken we allemaal thuis in Madrid. We hebben teams van vier personen van verschillende afdelingen samengesteld. Elk team werd per dag twee keer vier uur ingezet om alle vragen van de, op dat moment naar schatting 60.000 Nederlanders in Spanje, die via Facebook bij de ambassade binnenkwamen te beantwoorden. Door deze samenwerking konden we op die manier zo snel mogelijk antwoord geven. Dagelijks ontvangen we regelmatig meer dan 500 individuele vragen. Dit doen we 7 dagen per week, 16 uur per dag. We helpen Nederlanders met repatriëringen via de weg, met behulp van gepersonaliseerde verklaringen, of via de lucht. Op 6 mei a.s. vertrekt alweer de elfde repatriëringsvlucht exclusief vanuit Spanje.’

Beweging

‘De noodmaatregelen worden door de Spaanse overheid zeer strikt aangehouden. De grenzen zijn echt potdicht. Om Nederlanders toch te helpen hun reis huiswaarts te vervolgen stelt de ambassade een verklaring met stempel op. Dat kan helpen bij de grens om toch door te mogen reizen. Die verklaring biedt natuurlijk geen garantie maar helpt vaak wel, zo blijkt uit de terugkoppeling hierover. Ook willen wij ervoor zorgen dat familieleden uit Nederland naar Spanje kunnen komen na het overlijden van een familielid. Of voor Nederlanders die huis en haard verkocht hebben in Nederland om zich in Spanje te vestigen en bij de grens worden teruggestuurd omdat zij nog geen verblijfsvergunning hebben. We willen ervoor zorgen dat zij niet tussen wal en schip raken. Natuurlijk binnen onze mogelijkheden, maar altijd met dat ene extra stapje voor de grootst mogelijke kans op succes. Daar kan zo’n verklaring aan bijdragen. Het gaat toch over leven en dood.’

Maarten Derksen

Maarten Derksen werkt zoveel mogelijk thuis in Madrid

Vrachtschip

‘We hebben nu al zeker 100 verklaringen gemaakt voor Nederlanders die een beweging wilde maken naar of vanuit Spanje. En we hebben daar al veel mee bereikt. Zo wilde een Nederlandse vrouw op Ibiza onmiddellijk naar Nederland om haar dochter bij te staan. Maar er werden geen veerdiensten meer tussen Ibiza en Valencia uitgevoerd. Wel ging er een vrachtdienst ter bevoorrading. Ik heb contact opgenomen en gevraagd naar mogelijkheden om die mevrouw met haar auto naar het Spaanse vaste land te krijgen. Deze mevrouw belde mij later op, dolblij, omdat ze met haar auto op het vrachtschip mocht meevaren. Daarna kon zij vanuit Valencia naar Nederland rijden om bij haar dochter te zijn. Dit zijn de momenten waarop we als consulair team  echt verschil kunnen maken.’

Eigen verantwoordelijkheid

‘Door deze crisis realiseer ik me nog meer dat het goed is om te handelen op het moment dat de mogelijkheden er nog zijn. Teveel mensen hebben toch tot het allerlaatste moment gewacht. Daardoor werden alle mogelijkheden die zij hadden om zelf te handelen, zoals het omboeken van een vlucht of juist niet het einde van de campingplaats-huurtermijn af te wachten, ontnomen. Veel mensen in Spanje zijn in die situatie terechtgekomen.’

Verbinding

‘Alle verzoeken zijn uniek en kosten tijd en energie. Wanneer we een mogelijkheid zien, gaan we ervoor. Wanneer we naderhand een berichtje ontvangen dat mensen zijn doorgelaten bij de grens, geeft dat ons zoveel energie om door te blijven gaan. Het geeft verbinding. Via videobellen zien we elkaar voortdurend. De band is nog hechter geworden dan die al was. Ik ben trots om deel te kunnen uitmaken van dit ambassadeteam.’