Weblogs

‘Ik heb echt een consulair hart’

‘Mensen zijn in nood, ze spreken de taal niet en zijn in een vreemde cultuur’, zegt Bjorn Duys. ‘Ik vind het mooi dat ik met mijn team Nederlanders kan helpen, onder meer bij vermissingen. Door ze bovendien een luisterend oor of een schouder te bieden laten we merken dat we er voor hen zijn; altijd en overal.’

Bjorn Duys met consulair team voor ambassade in Bogota

‘Social media speelt een steeds grotere rol bij vermissingszaken in Colombia (10 in 2018). Per week komen hier 4 vliegtuigen vol toeristen uit Nederland aan. Ze gebruiken massaal Whatsapp en Instagram om hun vakantie met familie en vrienden in Nederland te delen. Maar het mobiele netwerk biedt hier in veel gebieden geen dekking. Dus als de toeristen ineens een paar dagen niets laten weten, belt de familie in paniek met het 24/7 BZ contactcenter in Den Haag. Dan komen collega’s van de consulaire afdeling van het ministerie meteen in actie. Zij schakelen vervolgens met ons en samen pakken we dat op.’

Vinkjes als controlemiddel

‘Ik zet zelf ook social media in als ik van de collega’s in Den Haag een vermissing doorkrijg. Via Whatsapp stuur ik direct een bericht naar het mobiele nummer van de vermiste. ‘Ik ben Bjorn van de Nederlandse ambassade in Bogotá. We willen graag weten of alles goed met je gaat. Wil je reageren op dit bericht?’ Ik zie direct na het versturen aan de vinkjes of het bericht is aangekomen en/of gelezen. In 95 procent van de gevallen krijg ik binnen 3 tot 4 dagen een reactie; meestal met de melding dat ze even geen internet hadden en dat alles goed gaat.’

1 streepje internet

‘In maart van dit jaar verdwaalden 2 jongens in Tayrona National Park (150 km2). Dankzij 1 streepje bereik wisten ze met een telefoon hun locatie te delen met het thuisfront. De familie nam snel contact op met het de consulaire afdeling en die schakelde met ons. Bizar genoeg nam er niemand op toen ik vervolgens de lokale autoriteiten belde. Toevallig was ik zelf wel eens in het park geweest en had het nummer van een gids opgeslagen. Toen ik hem belde ging hij meteen met collega’s op quads het park in en waren de jongens al snel gevonden. Gelukkig maar, want het zit er vol gevaarlijke dieren als krokodillen en giftige slangen.’

Reisadvies

‘Om zulke gevaarlijke situaties zoveel mogelijk te voorkomen, overleggen we regelmatig met andere ambassades in Colombia. Elke 2 maanden leggen we bijvoorbeeld onze reisadviezen naast elkaar om verschillen te duiden en die eventueel aan te passen. Het is en blijft een advies, maar je kunt er op rekenen. Check het daarom voor vertrek en ga goed voorbereid op reis.’

Bjorn Duys is operational manager (consulair) op de ambassade in Bogotá, Colombia.