Kansen op Sicilië: voor Nederlandse bedrijven die op zoek zijn naar Italiaans jong talent

Deze zomer gingen ambitieuze jonge talenten van Siciliaanse universiteiten met elkaar de strijd aan in de Dutch Italian Green Business Challenge 2020. In een 2-daagse bootcamp, georganiseerd door Ambassade Rome, werkten zij aan innovatieve en creatieve oplossingen voor duurzame business cases van KLM, Randstad en Philips.

In tegenstelling tot eerdere edities vond deze Challenge voor het eerst volledig online plaats, in een virtuele zaal met een podium en rondetafels waar de deelnemers plaats konden nemen en samen konden werken. Natuurlijk was er ook een speciale plek voor de jury, waarin de Nederlandse Ambassadeur in Rome, de Honorair Consul in Catania, en de Directeur van Rabobank Italy zitting hadden.

Zie hier voor een korte VIDEO of volg volgende link

De 24 getalenteerde studenten en recent afgestudeerden brachten ieder eigen kwaliteiten en expertise mee, met studies variërend van elektrotechniek tot marketing. Ze waren allen zorgvuldig geselecteerd uit een groot aantal aanmeldingen. Naast hun grote talent, hadden ze met elkaar gemeen dat ze allemaal op Sicilië woonden; de regio van Italië met de hoogste jeugdwerkeloosheid (in 2019: 51,1%), waar hoogopgeleiden moeilijk werk op niveau vinden.

Business Challenge 2020 Remo1
Beeld: ZMA Rome

De Challenge gaf deelnemers de gelegenheid in contact te komen met grote Nederlandse bedrijven en ervaring op te doen met vraagstukken waar deze bedrijven in de praktijk mee worstelen. Voor de deelnemende bedrijven bood de Challenge op hun beurt kansen voor werving & selectie van geschikte jonge talenten en een grotere naamsbekendheid. En daarnaast konden ze zo hoogwaardig advies inwinnen voor duurzaamheidsproblemen.

Business Challenge 2020
Beeld: ZMA Rome

Uiteindelijk heeft het team dat een oplossing bood voor het duurzame energieprobleem van KLM de challenge gewonnen: het winnende team presenteerde een plan van aanpak om door marketing gerelateerde en commerciële activiteiten grote bedrijven te interesseren om financieel bij te dragen aan de buitensporig hoge kosten van biobrandstof. KLM kan de buitensporig hoge kosten van biobrandstof namelijk niet alleen dragen, maar is zich er heel bewust van dat de traditionele brandstoffen veel luchtverontreiniging veroorzaken.

Hiertegenover stond een gepaste prijs: voor ieder een vliegticket naar Amsterdam en terug.

Business Challenge 2020 Remo
Beeld: ZMA Rome