‘De mensen van het consulaat deelden mijn drive om alles goed te regelen’

Na dagenlang op een cruiseschip te hebben ‘vastgezeten’ gingen 9 vakantiegangers die mogelijk besmet waren met het Coronavirus met een bus terug naar Nederland. Arnold van de Werff van het Nederlandse Rode Kruis stemde het plan af met onder meer Buitenlandse Zaken. Hij zorgde er mede voor dat de reis goed verliep en dat de Nederlanders veilig thuiskwamen.

Mensen in een bus met mondkapjes op en beschermende kleding aan.
Beeld: Rode Kruis
De bus van het Italiaanse Rode Kruis reed via Zwitserland en Duitsland naar Nederland.

‘Ik had er geen beeld bij dat ze van een cruiseschip kwamen, ik wist alleen dat er 9 mogelijk met Corona besmette Nederlanders terugkwamen uit Italië’ vertelt Arnold. In zijn rol als liaison van het Rode Kruis kwam de vraag bij hem terecht of de organisatie kon ondersteunen bij het opvangen van de bus met Nederlanders. Die kwamen van het cruiseschip Costa Luminosa, dat dagenlang nergens kon aanmeren uit angst voor Corona.

Direct contact

Arnold: ‘Ik ben betrokken geraakt op het moment dat in principe het plan in Italië al gemaakt was.’ Een paar uur later zouden zes hulpverleners van het Italiaanse Rode Kruis, met beschermende kleding aan, de negen landgenoten met een bus naar Nederland brengen. ‘Om tijd te winnen heb ik toen het voorstel gedaan om direct contact te leggen met het consulaat van Buitenlandse Zaken in Milaan. Ik heb snel een aantal keer met Roeland Slagter gebeld en geappt. We waren er vrij snel uit. Primair moesten we samen een eindlocatie en geschatte eindtijd bepalen voor de bus, zodat de chauffeurs wisten waar ze heen moesten en wanneer ze konden vertrekken. Na wat heen en weer sparren kon de bus snel gaan rijden.’

Appgroep

Daarna maakte Arnold een appgroep aan met de operationele collega’s van het Nederlandse Rode Kruis, de mensen van het consulaat in Milaan en de chauffeurs van de bus. ‘Zo had iedereen snel de info die nodig was en konden we elkaar voorzien van updates’, zegt Arnold. ‘Roeland spreekt natuurlijk Italiaans dus kon hij onze berichten vertalen in het Italiaans voor de chauffeurs.’ Om de groep over land in Nederland te krijgen, moesten de Zwitserse en Duitse autoriteiten toestemming geven om onderweg te mogen stoppen om te tanken en een toilet te bezoeken.

Mensen met mondkapjes op en beschermende kleding aan.
Beeld: Rode Kruis
Na aankomst op de Rode Kruis post in Amersfoort, gaan de Nederlanders in speciaal geprepareerde Rode Kruis busjes naar hun woonplaats.

Aankomst

Collega Harry Eggens was bij de aankomst terug in Nederland. ‘We hebben de bus opgevangen op de Rode Kruis post in Amersfoort. De mensen waren doodop na een reis van dik 9 uur en heel blij dat ze de bus uit konden en wat konden eten en drinken. We weten niet zeker of ze Corona hadden of niet maar we gingen er wel van uit en hebben ze dus zo behandeld. Ze konden niet veel bewegen omdat alles wat zij aan zouden raken, besmet verklaard werd en daarna moest worden schoongemaakt.’ Na een onderzoek door de GGD stapten de Nederlanders in speciaal geprepareerde persoonsbusjes van het Rode Kruis en werden naar huis gebracht.

Mooie klus

‘We hebben samen een mooie klus tot een goed einde gebracht’, vindt Arnold. ‘Het was voor mij voor het eerst dat ik contact had met Buitenlandse Zaken en iemand van een post in het buitenland. Maar ik merkte al snel dat zij mijn drive deelden om voor iedereen alles zo goed mogelijk te regelen. Zowel voor de Nederlanders die terugkwamen, als voor de Italiaanse hulpverleners die toch een behoorlijk pittige reis maakten met al die beschermende kleding aan.’