COVID-19: Brief aan Nederlanders in Kenia (26 maart)

Geachte Nederlanders,

Het is goed om te zien dat zo velen van u de registratie bij onze informatieservice (https://informatieservice.nederlandwereldwijd.nl/) hebben vernieuwd. Ook danken we de Nederlandse reizigers die zich hebben aangemeld bij het initiatief Bijzondere Bijstand Buitenland omdat zij op dit moment door de Coronacrisis niet in staat zijn om zelf hun terugkeer naar Nederland te regelen. Ik wil alle Nederlandse reizigers in Kenia die dit nog niet hebben gedaan nogmaals aanraden zich aan te melden via www.bijzonderebijstandbuitenland.nl.

Het Keniaanse luchtruim is gisteren (woensdag 25 maart) om middernacht gesloten voor passagiersvliegtuigen. Er waren niet genoeg boekingen voor de additionele Kenya Airways vlucht van gisteren naar Amsterdam waardoor deze helaas niet heeft kunnen vertrekken. In principe is het vanaf vandaag niet meer mogelijk om Kenia met een reguliere lijnvlucht te verlaten. Ik hoop dat deze situatie spoedig zal veranderen. Zodra er meer informatie is over eventueel vliegverkeer naar Amsterdam dan laat ik dit uiteraard weten. Deze komende dagen vertrekken er nog wel speciale vluchten van British Airways vanaf Nairobi naar Londen en er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Tickets voor deze vluchten kunt u direct via de website van British Airways boeken.

Ik moedig u in de tussentijd aan om de instructies van de lokale autoriteiten op te volgen. Zo zal er vanaf vrijdag 27 maart 2020 een avondklok in Kenia van kracht zijn. Ongeautoriseerde personen mogen zich tussen 19:00 – 05:00 uur niet meer op straat begeven. Houd ook de lokale media in de gaten.

Tot slot benadruk ik dat de ambassade in Nairobi niet dicht is. Wij zijn gewoon aan het werk en voor algemene vragen bereikbaar via NAI@minbuza.nl of de reguliere telefoonnummers.

Met vriendelijke groet,

Frans Makken

Ambassadeur