Bericht van Ambassadeur Gonggrijp

Een bericht van  Ambassadeur Gonggrijp aan alle Nederlanders in Sri Lanka en de Maldiven.

Beste Nederlanders,

We hebben u de afgelopen periode zo goed mogelijk op de hoogte gehouden van ontwikkelingen rond het COVID-19 virus in Sri Lanka, Malediven en Nederland en zullen dit de komende tijd blijven doen.

Het virus heeft een enorme impact op ieders dagelijks leven en komt voor veel mensen hard aan. Zeker als uw familie en vrienden ver weg zijn. Misschien zijn mensen in uw omgeving ziek, moet u uw droomvakantie abrupt afbreken of gaat u als eigenaar van een hotel of bedrijf in Sri Lanka wederom een onzekere, moeilijke periode tegemoet.

We weten dat er momenteel veel meer Nederlanders in Sri Lanka en de Maldiven zijn dan we in ons systeem hebben staan. Juist in deze tijden van onzekerheid is het belangrijk dat we u en alle andere Nederlanders kunnen bereiken. Graag doe ik een beroep op u om Nederlanders die u kent of tegenkomt aan te moedigen zich te registreren bij de ambassade.

We hebben in eerdere berichten Nederlandse toeristen in Sri Lanka en de Maldiven aangeraden terug te keren naar Nederland. Uit de telefoontjes en berichten die we krijgen, blijkt dat ook veel Nederlanders dat proberen maar aanlopen tegen annuleringen van vluchten en hoge ticketprijzen. Wereldwijd lopen Nederlandse reizigers tegen deze problemen aan. Om Nederlandse reizigers in het buitenland die door de Coronacrisis niet in staat zijn om zelf hun terugkeer te regelen te ondersteunen, hebben het ministerie van Buitenlandse Zaken, het Verbond van Verzekeraars, de reisbrancheorganisatie ANVR en diverse andere partners uit de reiswereld vandaag besloten tot de versterkte aanpak bijzondere bijstand buitenland.

Hier kunnen reizigers zich vanaf vandaag aanmelden voor hulp.
Alarmcentrales zullen vervolgens het noodzakelijke (lucht)transport voor de terugkeer coördineren en organiseren.

Mogelijk heeft u al een ticket bemachtigd en vraagt u zich af of u gezien de avondklok wel naar het vliegveld kan komen. Dat kan, maar houd er rekening mee dat er een beperkt aantal taxi’s beschikbaar is. U dient uw vliegticket en paspoort bij de hand te houden en de taxi chauffeur heeft een kopie nodig van uw ticket om weer thuis te komen. Sri Lanka heeft het telefoonnummer 1912 ingesteld om toeristen met vragen hieromtrent beter van dienst te kunnen zijn.

Om op de hoogte te blijven van de lokale situatie en actuele ontwikkelingen kunt u onze FB pagina en deze website. Voor noodgevallen kunt u contact op nemen met het BZ contactcentrum +31 247 247 247.

Eventuele vragen of ideeën kunt u sturen naar col@minbuza.nl.

Ik wens u veel sterkte,

Tanja Gonggrijp
Ambassadeur