COVID19: Update van de Nederlandse ambassade aan alle Nederlanders in Oman

Beste landgenoten,

De Omaanse autoriteiten roepen eenieder op om enkel voor noodzakelijke gevallen het huis te verlaten en een minimale afstand van 2 meter tot anderen aan te houden. Reizen tussen de verschillende ‘provincies’ (governorates) is inmiddels niet mogelijk. Het verkeer tussen de provincies wordt geregeld met controleposten van de lokale autoriteiten, waarbij enkel een uitzondering wordt gemaakt voor hulpverleners en mensen die benodigdheden zoals voedsel vervoeren. Vanaf 10 april a.s. tot en met 22 april 2020 is deze uitzondering niet meer van toepassing voor Muscat Governorate. In de praktijk betekent dit dat u Muscat Governorate niet meer kunt in- en uitreizen. Binnen Muscat kunt u nog vrij reizen, maar houdt daarbij rekening met de oproep van de autoriteiten dit te beperken tot boodschappen doen en noodgevallen. Bepaalde delen van Muscat blijven voorlopig afgesloten: op dit moment gaat het om Muttrah, Darsait, Wadi Kabir en Ruwi.

Ik verwacht de komende tijd nog meer maatregelen. Informatie hierover en over de situatie in het land kunt u vinden in de app (Tarassud) en op de website van de Omaanse overheid over het coronavirus: [https://covid19.moh.gov.om/#/home]. U kunt ook telefonisch contact opnemen met het Omaanse Ministerie van Gezondheid [+968 24441999] en in geval van spoed met de Omaanse nationale hotline [+968 92199389]. Raadpleeg onmiddellijk een arts als u koorts en luchtwegklachten krijgt.

Op dit moment zijn er 457 bekende corona-gevallen in Oman waarvan er 109 zijn genezen en twee overleden [9 april 2020]. De maatregelen van de Omaanse overheid zijn noodzakelijk om de verspreiding van het virus terug te dringen. Een ieder kan daaraan bijdragen. Ik verzoek u om alle aanwijzingen van de Omaanse autoriteiten op te volgen.

Ambassade: tijdelijk geen consulaire diensten, onverkort bereikbaar Informatiebronnen

Om de verdere verspreiding van het coronavirus in te perken, is de consulaire balie van de ambassade voorlopig gesloten. Dit betekent onder andere dat u geen reisdocument kunt aanvragen of consulaire verklaringen kunt opvragen. U kunt uiteraard bij ons terecht met vragen of informatie tijdens openingstijden via +968 2460 3706. Wij zijn ook bereikbaar per mail op MUS@minbuza.nl. Buiten kantooruren kunt u bij ons terecht via het 24/7 BZ-contactcenter +31 247 247 247. In geval van nood kunt u het contactcenter ook per WhatsApp bereiken: +31 6 8238 7796.

Gestrand in Oman als Nederlandse toerist of Nederlander die op bezoek is in Oman?

Sinds 29 maart 2020 12:00 zijn er geen inkomende of uitgaande passagiersvluchten op Omaanse vliegvelden. Het is nog onbekend wanneer passagiersvluchten worden hervat. Treft dit u als Nederlandse toerist of als Nederlander die op bezoek is in Oman? Zorg dan eerst voor een veilig onderkomen, eventueel in overleg met uw reisorganisatie.

Heeft u hulp nodig? Neemt dan contact op met ons via de hierboven beschreven contactgegevens.

24/7-informatieservice

U kunt zich registeren bij het 24/7 BZ-informatiesysteem om berichten als deze rechtstreeks te ontvangen. Het reisadvies voor Oman wordt aangepast als er grote wijzingen zijn, maar het kan zijn dat actualisering met wat vertraging plaatsvindt. 

Wereldwijd blijven de ontwikkelingen rond het coronavirus (COVID-19) elkaar snel opvolgen. Wij hebben allemaal zorgen over de verspreiding van het virus. Laten we daarom elkaar als Nederlandse gemeenschap in Oman zo goed als mogelijk ondersteunen. Wij als ambassade doen ons best iedereen van goede en tijdige informatie te voorzien.

Vriendelijke groet, sterkte en blijf gezond!

Laetitia van Asch,

ambassadeur