Monjid: Een Uber voor autopech

De wegen van miljoenenstad Khartoem krioelen met verkeer. Toeterend, kuilen in de weg omzeilend. Panne? Dan kon je geen kant op. Tot dit najaar. Hashim Eltoum begon toen onder de vlag van het Nederlandse Orange Corners-programma de wegenwachtservice ‘Monjid’ en hielp sinds de start al zo’n 900 automobilisten.

Urenlang gestrand

De vader van Hashim Eltoum (23) werkt als onderhoudsmonteur voor verschillende fabrieken. Als hij onderweg strandde met pech lag de productie van die fabrieken soms urenlang stil. Het bracht Eltoum op het idee voor een mobiele pechhulp.  Een instituut als de Nederlandse wegenwacht bestaat in Sudan nog niet.

De jongste

Op Facebook zag hij de advertentie voor het eerste Orange Corners-programma van de Nederlandse ambassade in Khartoem. Zij zochten startende ondernemers. ‘Ik werd geselecteerd. Als de jongste in de groep met de minste ervaring. Ik leerde hier in 6 maanden alles. Een businessplan schrijven. Marketing. Boekhouden.’ Via een andere deelnemer kwam hij in contact met een leverancier in China die wilde investeren in gereedschapsboxen.

Monjid team

Uber voor autopech

Eltoum noemde zijn bedrijf ‘Monjid’: ‘hij die helpt’. Het bedrijf levert twee soorten pechhulp. Er zijn 4 ‘Max Monjid’-motoren, die mensen in acute pechsituaties kunnen helpen. Wie banden wil vervangen of een lege accu heeft, kan via het callcenter of de app een oproep doen aan een van de 105 pechhulpverleners die zich bij Monjid hebben aangemeld. Een soort Uber voor autopech dus.

Ambassade opent deuren

De deelnemers aan het Orange Corners programma krijgen een mentor aangewezen met wie ze kunnen sparren over hun bedrijf. Voor Eltoum is dat projectleider Mutaz Mohammed. ‘Hashim heeft een businessplan gevonden waar grote behoefte aan is en waar opgeleide technici in aan de slag kunnen’, vertelt Mohammed. ‘Iedereen die hij erover vertelt wordt verliefd op het idee. Maar de betrokkenheid van de ambassade is onmisbaar. Hun steun opent deuren die anders gesloten zouden blijven. Zo hebben we 4 van de grootste bedrijven in Sudan bereid gevonden om te investeren in onze startups. In het geval van Monjid een grote oliemaatschappij.’

Werkgelegenheid

Onder de oproepmonteurs is ook 1 vrouw. Zij maakte een maandje geleden gebruik van de service maar bleek bij aankomst zelf haar auto al te hebben gerepareerd. Reden voor Eltoum om haar te vragen zich aan te sluiten bij zijn team. ‘Ik wil niet alleen automobilisten helpen, maar hoop ook veel mensen aan een baan te kunnen helpen.’

Orange Corners heeft op dat vlak zijn verwachtingen overtroffen. En zijn ambitie aangewakkerd. ‘Niet alleen ik, maar nog 100 medewerkers verdienen er geld aan. Ik wil bijdragen aan de economische ontwikkeling van Sudan. Binnenkort gaan we samenwerken met de beroepsopleiding in Khartoem. En zetten we nieuwe stappen om de serviceverlening via app verder ontwikkelen. Mijn ambitie? Een ‘Silicon valley’ in Khartoem bouwen.’

Trotse vader

In augustus begon Monjid officieel. In november stond de teller al op zo’n 900 weggebruikers die ze op weg hielpen. Ook bij de Nederlandse ambassade checkte hij al een keer het oliepeil. En zijn vader? ‘Mijn vader is heel trots dat ik een succesvolle onderneming ben gestart. Maar ik heb hem nog niet kunnen helpen.’ Omdat hij geen pech had? ‘Omdat hij niet in Khartoem woont. Als ons dekkingsgebied uitbreidt komt dat er vast nog een keer van.’

Oprichter Hashim Eltoum