Zakendoen in China: "Achteraf hadden we onze start niet beter kunnen timen."

Een dag om ondernemers in het zonnetje te zetten: Vrijdag, op 15 november, is het in Nederland de dag van de ondernemer! Deze dag is onderdeel van de wereldwijde Global Entrepreneurship Week. In China gaan de ontwikkelingen razendsnel en dat biedt veel mogelijkheden. Ook duurzaamheid en milieu spelen daarbij een steeds belangrijkere rol. We spraken dan ook met ondernemers die de stap naar China zetten. Hun conclusie? “Zorg dat je investeert in relaties en houd vast aan je Nederlandse roots.” Deze week delen we iedere dag het verhaal van een ondernemer. Vandaag het verhaal van Ruth Hoogenraad.

Ruth Hoogenraad – Owner / Founder AES Design. Chongqing.

Chongqing was voor Ruth Hoogenraad een logische stap. Na een jaar bij een architectenbureau in Shanghai besloot ze samen met haar partner naar zijn geboorteplaats te verhuizen. In Chongqing startte ze in eerste instantie voor een Chinese werkgever. Twee jaar geleden besloten ze samen voor zichzelf te beginnen en AES Design op te richten. Zij is verantwoordelijk voor de creatieve kant, hij voor de business kant. “Inmiddels hebben we een team met nog drie medewerkers. We zijn zowel in de private als commerciële sector actief. Achteraf hadden we onze start niet beter kunnen timen. Hoewel de industrie in West China wat later op gang kwam dan in de grote steden als Beijing, Shanghai en Shenzhen groeit de markt hier nu ongelofelijk snel.”

“Als ik de Chinese markt in één woord moet samenvatten is dat dynamisch”, zegt Ruth. “Toen ik voor het eerst in China ging werken merkte ik direct al dat zaken veel sneller gaan. Klanten sturen gerust om 10 uur ’s avonds een opdracht met de vraag of het morgen af kan zijn. Mijn werk is mijn passie, dus ik zal het altijd proberen, vaak moet je ook eerlijk zijn en zeggen dat het gewoon niet mogelijk is. Kwaliteit kost tijd, en op zulke korte termijn kunnen we niet de kwaliteit leveren die we willen leveren."

"Mijn tip voor andere ondernemers is dan ook: investeer in het zoeken van een goede Chinese business partner."

Ruth legt uit dat de concurrentie in China anders is dan in Nederland. In China zijn er namelijk veel bedrijven zijn die als service bij bijvoorbeeld meubelverkoop gratis ‘decoratie tips’ leveren. “Wij ontwerpen specifiek voor een klant en nemen de tijd om een klant echt te leren kennen. We steken tijd en geld in onderzoek doen naar wat perfect is voor klant. Daarom is het zo belangrijk om een netwerk van contacten te hebben die positief spreken over je bedrijf, zodat je mensen kunt laten zien waar je meerwaarde zit.”

Voor Ruth was samenwerking de sleutel tot succes. “Mijn vriend is mijn zakenpartner. Zijn kennis van de markt en de sector is cruciaal. Mijn tip voor andere ondernemers is dan ook: investeer in het zoeken van een goede Chinese business partner. Iemand die de markt kent en zo een netwerk aan contacten kan opbouwen. De bedrijfscultuur is hier anders en contracten worden minder  serieus genomen dan in Nederland. Het investeren in relaties met je klanten en persoonlijke relaties op te bouwen is dus erg belangrijk.”