Zakendoen in China: "Toen we van start gingen dacht ik 'dat wordt een makkie'."

Een dag om ondernemers in het zonnetje te zetten: Vrijdag, op 15 november, is het in Nederland de dag van de ondernemer! Deze dag is onderdeel van de wereldwijde Global Entrepreneurship Week. In China gaan de ontwikkelingen razendsnel en dat biedt veel mogelijkheden. Ook duurzaamheid en milieu spelen daarbij een steeds belangrijkere rol. We spraken dan ook met ondernemers die de stap naar China zetten. Hun conclusie? “Zorg dat je investeert in relaties en houd vast aan je Nederlandse roots.” Deze week delen we iedere dag het verhaal van een ondernemer. Vandaag het verhaal van Jos Wolters.

Jos Wolters – COO Suzhou CPS Technology Co., Ltd - Suzhou

“Ik zag de business en de vervuiling toen ik vanaf 1989 met regelmaat naar China kwam. De economische groei ging hard, maar de water en milieusector bleven duidelijk achter. In 2010 hakte ik en mijn vrouw de knoop door en zijn we met onze dochter op 1 februari 2011 hierheen gekomen. We begonnen met vier mensen, maar uiteindelijk groeiden we al snel door naar zeven mensen. We huurden een gebouw en bestelden we machines in Europa om een fabriek te openen. Inmiddels hebben we zo’n 120 mensen in dienst.”

“Toen we van start gingen dacht ik: ‘dat wordt een makkie’. Maar we ontdekten dat het in de Chinese markt cruciaal is dat je een Chinees pilotproject hebt dat je kunt laten zien. Het maakt niet uit of je in Europa marktleider bent, het is een heel ander speelveld. Uiteindelijk hebben we een pilotproject kunnen draaien bij Sinopec en dat gaf ons de basis die we nodig hadden om ook andere bedrijven te overtuigen.”

"We ontdekten dat het in de Chinese markt cruciaal is dat je een Chinees pilotproject hebt dat je kunt laten zien."

CPS biedt industriële waterzuiveringsinstallaties en gas-was installaties aan. “Het is vaak lastig om de goede gegevens van lokale ondernemingen te krijgen. We lossen namelijk niet alleen een probleem op maar gaan een stap verder naar optimalisatie. We gaan dan vaak simpelweg op bezoek om te praten over waar ze mee bezig zijn en waar we aanknopingspunten zien. Onze inzet is: je investeert eenmalig om te verduurzamen. Voor onze klanten is ook de bijkomende financiële besparing belangrijk. Door hergebruik hoeft minder water aan te kopen en minder te betalen voor zuivering. Dat spaart geld uit, maar wel pas op de langere termijn. Het is soms lastig om die investering in de lange termijn er doorheen te krijgen. Men wil weten wat het ‘nu’ oplevert.”

“Een van onze uitdagingen was ook dat we wilden vasthouden aan Europese richtlijnen voor kwaliteit en veiligheid. We hadden genoeg mensen die ons voor gek verklaarden. Maar uiteindelijk betaalt dat zich uit. We zeggen hier altijd ‘quality will survive the war of business in China’. Dat wil ik sowieso meegeven aan andere ondernemers. Houd vast aan je plannen. Dat klinkt heel cliché, maar als Nederlandse ondernemer denk je dat je binnen drie jaar wel een winstgevend bedrijf kunt opzetten. In China duurt dat simpelweg langer. Het heeft bij ons zo’n vijf jaar geduurd om echt een goede en vaste groep werknemers te krijgen die onze werkwijze steunt en de waarde ziet van wat we doen. En ook: dit kun je niet doen zonder dat je er zelf bent. Dus als je deelneemt aan een handelsmissie en denkt: ‘hier wil ik wat mee’, doe het dan gewoon!”