'Het reisadvies is de basis voor al onze besluiten'

Bij een grote aanpassing van een reisadvies houdt Buitenlandse Zaken contact met de reiswereld. Bijvoorbeeld met de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en het Calamiteitenfonds, die toeristen helpen wanneer het mis gaat met de reis. Erik Reuver, directeur van beide organisaties: 'De reisadviezen van BZ zijn ontzettend belangrijk voor ons'.

Mensen met koffers bij balie

Helpdesk op het vliegveld van Sri Lanka

‘Bij de aanslagen in Sri Lanka laatst was er lang veel onduidelijk. Was het veilig om te blijven en waar kon je als toerist nog naartoe? Uiteindelijk werd het reisadvies negatief. Gelukkig waren wij een paar uur voor het aanpassen van het advies door BZ gebeld. Achter de schermen begon een soort reddingsoperatie om iedereen die met onze garantie had geboekt te repatriëren. Zo is het ons gelukt om in 3 dagen 2000 mensen op te halen.’

SGR en Calamiteitenfonds

‘SGR en haar zusje het Calamiteitenfonds helpen wanneer het mis gaat met je reis. SGR helpt bij een faillissement van je reisorganisatie. Het Calamiteitenfonds springt in bij een aanslag of een ramp, maar ook bij een negatief reisadvies. Als jouw reisorganisatie bij het Calamiteitenfonds is aangesloten mag je kosteloos annuleren als de reis nog niet is begonnen. Voor de mensen die al op reis zijn wordt de reis aangepast en dragen wij de kosten. In sommige gevallen – wanneer de reis niet meer kan worden voortgezet - gaan we over tot repatriëren. De reisadviezen van BZ zijn dus ontzettend belangrijk voor ons. Eigenlijk zijn ze de basis voor al onze besluiten.’

Portret Erik Jan Reuver

'Als er wat is, bellen we'

‘Bij een grote aanpassing van een reisadvies zoals bij Sri Lanka horen wij dat altijd van tevoren. Maar we hebben via de bij ons aangesloten reisorganisaties zelf ook een goed netwerk in het buitenland. Zo konden we na orkaan Irma BZ vertellen dat de Dominicaanse Republiek weer goed te bereiken was. Die informatie kon BZ goed gebruiken.’

‘Een orkaan zie je aankomen, maar een staatsgreep vaak niet. Toch helpen we in beide gevallen. Ik kan me de avond van de mislukte coup in Turkije nog goed herinneren. We hadden toen voortdurend met BZ contact over de ontwikkelingen, totdat uiteindelijk bleek dat de machtsgreep mislukt was en we niet in actie hoefden te komen. Als er wat is, bellen we met onze contactpersoon.’

Europees reisadvies

‘Omdat wij veel contact hebben met BZ kunnen wij onze aangesloten reisorganisaties uitleggen waarom een reisadvies wel of niet wordt aangepast. Als de reisorganisaties ergens ‘last’ van hebben, geven we dat aan BZ door. Zo horen we vaak: waarom is er nog geen Europees reisadvies? Hierover is laatst nog met BZ gesproken. Een Europees reisadvies blijkt heel lastig te zijn. De meeste landen willen hun buitenlandbeleid echt niet uit handen geven. De reisadviezen worden wel vaak afgestemd met andere landen, bijvoorbeeld met België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.’

Erik Jan Reuver is directeur van Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en het Calamiteitenfonds. In 2019 werd hij verkozen tot Travel Personality of the Year.