'De gevolgen voor de reisbranche staan nu beter op het netvlies’

Een belangrijke informatiebron. Maar ook: routes omgooien, reizigers terughalen, betalen voor gecancelde vliegtuigstoelen. Soms heeft een wijziging in het reisadvies gevolgen voor het werk van reisorganisaties. Berend Simons is manager touroperating & CSR bij Sawadee Reizen.

‘Bij ieder mailtje van Buitenlandse Zaken over een aanpassing in een reisadvies ben ik alert - ‘ojee, gaat dat op een van onze groepen effect hebben? Dat is het nadeel van rondreizen’, vertelt Simons. ‘Onze reizigers willen het land echt leren kennen, off the beaten track. Dan kom je onderweg wel eens iets tegen. We moeten regelmatig een route omgooien.’

Berend Simons met zijn gezin in Guatemala

Met zijn gezin in Guatemala

In gesprek

Onlangs was Simons met vertegenwoordigers van een aantal andere reisorganisaties bij Buitenlandse Zaken om te praten over reisadviezen en het effect op de reisbranche. Concrete aanleiding was voor hem het reisadvies voor Tunesië. ‘Voor ons gevoel duurde het toen onnodig lang voordat we weer konden reizen in het binnenland en leek het oranje gebied redelijk willekeurig – daarin liggen precies drie locaties in onze rondreis. We zijn toen met een delegatie naar Tunesië gereisd en praatten samen met lokale partners, en met de ambassadeur. Later hebben we ook gesproken met de verantwoordelijke afdeling in Den Haag.’

Die gesprekken zorgden voor meer wederzijds begrip, vertelt Simons. Hij hoorde er meer over de totstandkoming van reisadviezen, die voor de veiligheid van de reiziger los staan van politieke of commerciële belangen. ‘Het gesprek heeft voor mij wel bevestiging gegeven dat een reisadvies zo onafhankelijk mogelijk wordt beoordeeld, op basis van allerlei lokale informatie.’ Omgekeerd had hij het idee dat de ontmoeting op sommige vlakken een eyeopener was voor het ministerie. 

Berend Simons in Guatemala

Wijziging reisadvies

‘Ik denk dat de gevolgen voor de reisbranche nu beter op het netvlies staan. Een wijziging in het reisadvies is voor ons het startschot van een heleboel werk. Neem de aanslagen in Sri Lanka. Op het moment dat Buitenlandse Zaken het reisadvies aanpaste naar oranje, werden wij verantwoordelijk voor het terugbrengen van de Nederlandse reizigers die in het land waren. We zochten op allerlei vluchten naar nog niet geboekte stoelen.'

'Tussendoor stond de telefoon roodgloeiend. In juli en augustus organiseren we veel familiereizen in dit gebied. Die families boeken vaak al vroeg, dus ongeveer 30 reizen maal 24 personen vroegen zich op dat moment af: ‘Kan ik deze zomer wel op vakantie?’ Gelukkig voor ons schaalde Buitenlandse Zaken het reisadvies ruim voor de zomer af. Voor de stoelen die we moeten annuleren betalen we vaak toch een bedrag, ook al is de reden van annuleren een oranje reisadvies.'

Van ‘behoorlijk oranje’ tot ‘verrassend geel’

Simons merkt dat Nederlanders de reisadviezen serieus nemen. Hij krijgt regelmatig een vraag over de veiligheid naar aanleiding van een advies. Zelf checkt hij ze ook voor zijn eigen vakantiebestemmingen. Hij geeft aan dat je potentiele veiligheidsrisico’s niet altijd meteen kunt zien. ‘Laatst was ik in Honduras. Dat is behoorlijk ‘oranje’ als je naar de kaart van het reisadvies kijkt. Als je er zelf rondreist, lijkt er niks aan de hand. En er zijn ook wel verrassende gele gebieden – neem nou Iran. Toen ik daar vorige maand naartoe reisde vroeg iedereen zich af of dat wel kon met al die dreiging.’

Berend Simons in Iran

Berend Simons in Iran

Video over reisadveizen

Wil je meer weten over hoe een reisadvies tot stand komt? Bekijk dan deze video over reisadviezen.