London Produce Show 2019: Nederland opnieuw in de spotlight

Van 5 tot 7 juni vond in Londen de zesde editie van de London Produce Show and Conference plaats. Nederland was dit jaar opnieuw goed vertegenwoordigd. Naast het door de Holland Fresh Group georganiseerde paviljoen sponsorde de Ambassade een marketingprijs, een groenten en fruit tekencompetitie voor schoolkinderen en sprak de landbouwraad tijdens een seminar over kringlooplandbouw.

Holland Paviljoen

Het Holland Paviljoen, georganiseerd door Holland Fresh Group en GroentenFruit Huis, had dit jaar een speciale plek op de beurs. Zodra je op de beursvloer opkwam kon je het kleurrijke Nederlandse paviljoen niet missen. En natuurlijk werden er ook weer veel foto’s genomen van de fantastische producten die de Nederlandse bedrijven hadden meegenomen. Met van Geest International, Haluco BV, Harvest House (Rainbow International/Snijpunt/Food Fellows), Holland Onions, Levarht, Mushrooms from Holland, Satori Holland, Scherpenhuizen, Valstar Holland en Wiskerke Onions kregen de bezoekers van de beurs een goed overzicht van het scala aan innovatieve, aantrekkelijke en smaakvolle versproducten dat de Nederlandse groenten- en fruitsector te bieden heeft. Naast het bekijken van de mooie producten konden bezoekers ook nog een ‘kijkje nemen’ in een Nederlandse kas door middel van een virtualrealitybril.

Award voor beste marketingcampagne gericht op kinderen

Tijdens het ‘Thought Leader Breakfast’ reikte ambassadeur Simon Smits de award uit voor beste internationale groenten en fruit marketingcampagne gericht op kinderen. De winnaar van de door de Nederlandse ambassade gesponsorde award was dit jaar het Amerikaanse Produce for Kids met hun Power Your Lunchbox campagne. Naast de winnaar werden nog twee campagnes in het zonnetje gezet. Zowel Aldi UK, voor hun Get Set to Eat Fresh campagne in samenwerking met Team GB (het Britse Olympische team), als VegPower, voor hun Eat Them To Defeat Them reclamespotje, ontvingen een speciale vermelding.

Schoolcompetitie

Voor het vierde jaar op rij was de Fruit&Veg4Kids-schoolwedstrijd een onderdeel van de London Produce Show. De opdracht voor de schoolkinderen was om een groente of fruit superheld te tekenen. Uit de vele kleurrijke en creatieve inzendingen werden door de jury 3 winnaars gekozen. Twaalf kinderen van de drie winnende basisscholen kregen een rondleiding over de beursvloer en werden daarna tijdens een prijsuitreiking in het zonnetje gezet. Met dank aan onze sponsors Rijk Zwaan, New Spitalfields Market en de Worshipful Company of Gardeners konden de winnaars een selectie aan fantastische prijzen in ontvangst nemen.

Seminar

Tijdens het seminar Circular Agriculture & Sustainability: The Dutch Vision spraken Tim Heddema (landbouwraad te Londen) en Gert Mulder (Algemeen Directeur GroentenFruit Huis) over de visie op kringlooplandbouw van minister Schouten en hoe de Nederlandse groenten- en fruitsector hier invulling aan kan geven.