5 tips voor zakendoen in China

Emiel Mulder werkt als Business Development Coach voor team Azië bij RVO.nl. Onlangs vertrok hij naar China om te ontdekken hoe Nederlandse bedrijven hier zakendoen. Aan de hand van de interviews met hen verzamelde Emiel 5 tips voor Nederlandse bedrijven die óók zaken willen doen in China.

Tip 1 – Wees flexibel
“Alles is tien keer groter, moet tien keer sneller en kan tien keer goedkoper in China. Je moet dus op een hele andere manier je bedrijf inrichten om te zorgen dat je succesvol bent”, aldus John van de Water, medeoprichter van NEXT Architects. Volgens Jolien Snellen, projectmanager bij NTS Components Suzhou, heeft deze flexibele werkwijze ook voordelen: “In China is bijna alles mogelijk. Het is verbazingwekkend wat je last minute allemaal nog voor elkaar kunt krijgen.”

Tip 2 – Bouw de juiste relaties op
Hans van Dam, directeur van Production & Sourcing BV: “Als je in China een goede relatie met de overheid hebt gaat zakendoen een stuk gemakkelijker en sneller.” Dit vindt ook Dick de Jongste, CEO van Teesing Industrial Systems (Beijing)Co.,Ltd.: “Zonder de overheid is het lastig om zaken te doen in China. Deelnemen aan een handelsmissie kan je helpen om relaties op te bouwen met de Chinese overheid. Deze relaties kunnen deuren openen die anders gesloten blijven.”

Tip 3 – Houd rekening met de hiërarchie

“Overweeg goed wie je als expat naar China stuurt vanuit Nederland”, zegt Jan Cortenbach, CTO van De Heus Animal Nutrition B.V. Zo raadt hij aan een senior werknemer uit te zenden wanneer deze werknemer een managementfunctie in China gaat bekleden. “Leeftijd speelt een belangrijke rol in de Chinese samenleving en Chinese medewerkers zullen zich niet zomaar door iedereen laten sturen.”

Tip 4 – Wees zeker van je product
Michiel Roosjen, Founder van About Asia: “Met vage ideeën of standaard dienstomschrijvingen kom je in China niet ver. Zet je product dan ook gelijk duidelijk neer bij je Chinese zakenpartners.“ Toch is China een goede markt om je product te introduceren. Dit vindt Willem Vriesendorp, General Manager van Clean TeQ Water: “Wanneer je de Aziatische markt wilt betreden is China een goede markt om je product te lanceren omdat ze in China erg openstaan voor nieuwe producten en processen.”

Tip 5 – Heb geduld
“Het is niet makkelijk om succesvol te worden in China. Het is belangrijk om goede relaties op te bouwen die je hiermee kunnen helpen, alleen kost dit wel tijd”, aldus Stephan Dyckerhoff, President van Buurtzorg Neighbourhood Care Asia Ltd. “Een belangrijk Chinees gezegde luidt: ‘Çrossing the river by feeling the stones.’” In de praktijk betekent dit: zorg dat je een richting hebt, maar pas je aan wanneer dit nodig is. Niet alles zal lopen zoals je van tevoren bedacht hebt.

In zijn werk als BD-coach werkt Emiel nauw samen met de regio-experts van RVO.nl. Weten wat hij en zijn collega's van RVO voor u als ondernemer kunnen betekenen? Bezoek de China-pagina op RVO.nl.