Alles elektrisch in de 'City of Innovation'

Hoe kunnen we beter samenwerken op het vlak van New Energy Vehicles? In antwoord op deze vraag ondertekende Staatssecretaris Van Veldhoven (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) vorig jaar samen met China en Californië een MoU op het vlak van beleidsontwikkeling rond zero emission voertuigen. Deze week bezoeken Els de Wit, Deputy Head ‘Cars & Fuels’, en Gerben Passier, Senior Policy Advisor Sustainable Mobility, China voor de follow-up van deze MoU.

Gerben Passier blogt over zijn ervaringen.

De eerste dagen: Voorbeeldstad Shenzhen

Via Hongkong kwamen we aan in Shenzhen. Deze stad met ruim 12 miljoen inwoners is dankzij de status als special economic zone een van de snelst groeiende steden van China. Shenzhen promoot zichzelf onder andere als City of Innovation, mede dankzij (of met als gevolg?) een gemiddelde leeftijd van de inwoners van slechts 32 jaar. Shenzhen heeft in China een voorbeeldfunctie als het gaat om economische ontwikkeling en de uitrol van elektrische voertuigen. Dat is ook de reden om hier te beginnen met het werkbezoek. De cijfers zijn indrukwekkend: Het is de eerste stad ter wereld met volledig elektrische bussen en taxi’s: alle 16.000 bussen en 20.000 taxi’s zijn zero emission!

Vanaf het vliegveld neem ik een van de 20.000 volledig elektrische taxi’s, allemaal van hetzelfde merk en model: de BYD e6. We bezoeken de grootste bus maatschappij Shenzhen Bus Group. Zij maakten al in 2009 met de transitie naar elektrische bussen. In de afgelopen 3 jaar zijn alle 6000 dieselbussen vervangen door volledig elektrische. Daarbij overkwamen ze ook een van de belangrijkste uitdagingen van een elektrische vloot: het realiseren van goede laad-infrastructuur.

Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen? Met een mix van ambitie, regels en Chinese overheidsbedrijven, ook al worden de details ook niet helemaal duidelijk. Tijdens ons bezoek aan de gemeente Shenzhen wordt wel duidelijk dat de ontwikkelingen in rap tempo verder gaan: in 2020 moeten ook alle bestelauto’s voor stadsdistributie en schoonmaakvoertuigen zero emission zijn. Daarna volgen deelauto’s en de rest van de personenauto’s. Niet toevallig dezelfde volgorde als in Nederland!

Als laatste bezochten we autofabrikant BYD, die vanuit Shenzhen is uitgegroeid tot de grootste elektrische bussen-producent wereldwijd. In Nederland waren zij de eerste met elektrische bussen op Schiermonnikoog en inmiddels ook op Schiphol. Volgende maand vieren zij in Rotterdam het 20-jarige bestaan van hun eerste buitenlandse kantoor. Zoals gebruikelijk bij autofabrikanten krijgen we een prachtige ontvangst, mat een demo van de laatste elektrische modellen. Zo op het oog in elk geval prachtig modern ontworpen met de nieuwste snufjes (je kunt bijvoorbeeld met de afstandsbediening de auto tot 10 km/u inparkeren). Maar het meest indrukwekkend is wat mij betreft niet de auto, maar de strategische ontwikkeling: van consumentenelektronica via batterijproductie naar autofabrikant. BYD kiest er bewust voor om via commerciële voertuigen en als toeleverancier eerst internationaal ervaring op te doen met elektrische batterijen voordat personenauto’s volgen. Weloverwogen en doel gedreven. Maar ook wordt duidelijk dat de grote Chinese markt voorlopig de focus blijft.

Shenzhen laat zien dat China niet meer alleen volgend is, maar ook gaat leiden. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat Chinese zero emission vehicles wereldwijde bekendheid zullen krijgen.

Zie ook