Meer mobiele paspoortteams en meer paspoortbalies in 2019

Op nog meer locaties in het buitenland een paspoort aanvragen: het kan binnenkort. Het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) wil hiermee haar wereldwijde dienstverlening verder uitbreiden. De ambities van BZ staan in de nieuwe consulaire beleidsnota, die vandaag is gepresenteerd in de Tweede Kamer.

Omslag met titel en foto van vrouw op berg

Meer locaties en balies voor paspoortaanvragen

Het ministerie van Buitenlandse Zaken gaat vanaf 2019 meer mobiele paspoortteams inzetten in het buitenland. Deze mobiele teams van medewerkers reizen met een vingerafdrukapparaat vanuit het ministerie of ambassades naar locaties wereldwijd. Minister Blok van BZ: 'Nederlanders kunnen bij ambassades en sommige consulaten een paspoort aanvragen, wat soms betekent dat ze lang moeten reizen en kosten moeten maken. Om hen tegemoet te komen, worden de mobiele teams ingezet.' De Nederlanders die in aanmerking komen, kunnen dus dichterbij huis hun paspoortaanvraag indienen. De teams worden dit jaar onder meer ingezet in Spanje.

Meer paspoortbalies

Een andere maatregel is meer samenwerking met externe dienstverleners (EDV’s). Dat betekent dat Nederlanders straks in het buitenland bij meer 'paspoortbalies' een paspoort kunnen aanvragen. Nederlanders kunnen al in Edinburgh en Londen terecht bij een EDV. In het komende jaar openen extra paspoortbalies in de Midlands (Verenigd Koninkrijk), Edmonton (Canada), Perth (Australië), Chicago (VS) en Spanje.

Alle consulaire diensten op een rij

De uitgifte van paspoorten is maar één (belangrijk) onderdeel van de consulaire dienstverlening van Buitenlandse Zaken. Het hele scala aan diensten staat overzichtelijk in de publicatie. U ziet wat het ministerie van BZ doet voor reizigers, ondernemers, Nederlanders in het buitenland en buitenlanders die hierheen reizen. Bijvoorbeeld als ze een document willen legaliseren, in nood zijn of een visum nodig hebben. Minister Blok: 'De Nederlander in het buitenland kan op BZ rekenen. Onze medewerkers staan 24 uur per dag, 7 dagen per week klaar om persoonlijk hulp en advies te bieden. Hierop kunnen Nederlanders, ook in de toekomst, blijven rekenen'.

Eigen verantwoordelijkheid

In de nota staat wat het ministerie van Buitenlandse Zaken allemaal doet voor Nederlanders in het buitenland. Maar ook wat het ministerie níet kan doen. Boetes betalen bijvoorbeeld, of een betere behandeling eisen. 'In een ander land gelden andere regels en wetten', zegt minister Blok. 'Als je die niet respecteert, kan dat voor jou gevolgen hebben. Je bent zelf verantwoordelijk voor je gedrag, ook in het buitenland. Als je willens en wetens een gevaarlijk gebied in reist en hier in de problemen komt, kan BZ niet altijd helpen. Je kunt zelf veel ellende voorkomen door je goed voor te bereiden op je reis en je hoofd erbij te houden. Het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken is, zeker voor verre en onbekende bestemmingen, een belangrijk begin', aldus Blok.

Vrouw met koptelefoon achter computer

In gesprek met de klant

Buitenlandse Zaken vindt de verwachtingen en problemen van Nederlanders belangrijk. 'Consulaire dienstverlening raakt mensen direct' zegt minister Blok. Daarom is de nota tot stand gekomen met input van verschillende groepen klanten. BZ gaat ook vaker klantonderzoeken doen en bijeenkomsten houden met onder meer reisorganisaties en het bedrijfsleven. De uitkomsten worden gebruikt om de wereldwijde dienstverlening verder te verbeteren.