Dag van de Ondernemer in China: Kansrijk en Uitdagend

Een dag om ondernemers in het zonnetje te zetten: Vandaag, op 16 november, is het in Nederland de dag van de ondernemer! Deze dag is onderdeel van de wereldwijde Global Entrepreneurship Week, die dit jaar speciale aandacht besteedt aan vrouwelijke ondernemers. In China gaan de ontwikkelingen razendsnel en dat biedt veel mogelijkheden. We spraken dan ook met drie vrouwelijke ondernemers die de stap naar China zetten. Hun conclusie? Zakendoen in China is soms ingewikkeld, maar altijd kansrijk.

Headhunting, mensenwerk in Nederland én China


Floor Nobels is al jaren actief in de wereld van innovatief recruitment en headhunting. Enkele jaren geleden kreeg ze de kans om samen met haar man het avontuur aan te gaan om ook in China haar talenten te benutten. Met een eerste opdracht op zak voor een grote speler in de toerisme-branche vertrok ze. Inmiddels heeft ze samen met een lokale partner in Shenzhen een goed lopend recruitmentbureau. Voor grote Nederlandse bedrijven in China matcht ze geschikte Chinese kandidaten.

Floor: 'Toen ik hier aankwam ben ik direct op zoek gegaan naar een business partner. Recruitment is immers echt mensenwerk en ik weet wat er nodig is voor een goede profielschets. Ik heb uiteindelijk samen met mijn business partner de stap gezet om een lokaal bedrijf op te richten. Samen werven we hoogopgeleid Chinees personeel voor Nederlandse bedrijven in China.'

Het zakendoen in China bevalt Floor goed. 'Zakendoen in China is heel kansrijk. Ik kom bij veel Nederlandse bedrijven over de vloer die goede zaken doen. Tegelijkertijd is het natuurlijk ook uitdagend. Factoren zoals de taal of afstand spelen daarbij vaak een rol. Maar ook kleine administratieve zaken. Mijn naam is bijvoorbeeld ‘te lang’ voor veel officiële documenten. Dat heeft in eerste instantie nog wel wat moeite gekost.'

'Er is een echte can-do mentaliteit'

Maar er is ook veel dat het zakendoen in China heel leuk maakt volgens Floor. 'Wat ik zo leuk vind in China is dat alles heel 24/7 is. Je bent continu in contact met je klanten en mogelijke kandidaten. Er is een echte can-do mentaliteit. Je afspraken plan je niet in voor over drie maanden, maar liefst gewoon vandaag of morgen. Daardoor kun je snel schakelen.'

Voor andere ondernemers met ambities in China heeft Floor een duidelijke tip: 'Investeer in je Chinees! Ik zit nu op HSK3 (gespreksniveau) en ik merk dat dit veel deuren voor me opent. Je bent geen complete outsider meer. Daarnaast kan ik iedereen aanraden via het Chinese sociale media kanaal WeChat een online netwerk op te bouwen.'

De snelgroeiende craft bierbranche als business model


Wiebke de Groen richtte in Shanghai SBI op, een groothandel voor grondstoffen voor micro en speciaal brouwerijen. 'Vijf jaar geleden ben ik samen met mijn man naar Shanghai verhuisd omdat hij hier een baan kreeg aangeboden. Ik ben toen aan de slag gegaan met het uitwerken van een businessplan voor SBI en heb eind 2014 het bedrijf opgezet.'

'In eerste instantie begonnen we met het importeren van een aantal containers mout uit Nederland van onze familiemouterij The Swaen. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een vooraanstaande leverancier in China met een breed portfolio aan producten en merken. Mijn man werkt inmiddels ook fulltime voor SBI.'

'Onvoorspelbaar' en 'uitdagend' zijn twee woorden die volgens Wiebke de Chinese markt typeren. 'Ik heb veel geleerd van ondernemen in China. Wat het lastig maakt is dat de regelgeving niet altijd even duidelijk is, waardoor je niet goed weet of je wel iets duurzaams opbouwt. Maar er liggen natuurlijk heel veel kansen, wat veel ondernemers trekt. Dat zorgt voor een unieke, dynamische omgeving met veel support van andere ondernemers.'

'Zorg dat je zoveel mogelijk mensen om je heen krijgt die je kunnen helpen'

Met SBI heeft Wiebke nog volop ambities richting de toekomst. 'De craft biermarkt in China staat nog in z’n kinderschoenen en wij maken deel uit van deze groeiende markt. Ik hoop dat we daar een rol in kunnen blijven spelen. De huidige groeispurt komt ook met pijntjes, zoals brouwerijen die eigenlijk niet zo goed weten hoe ze moeten brouwen of ingrediënten verkeerd gebruiken. Daar spelen we ook op in, bijvoorbeeld door trainingen te geven en advies te delen. We gebruiken daarvoor ook Chinese sociale media zoals Wechat, waardoor we een groot bereik hebben.'

Wiebke’s advies voor andere ondernemers: 'Ik wilde in het begin heel veel alleen doen. Daar heb ik veel van geleerd, maar mijn advies aan andere ondernemers is vooral: zorg dat je zoveel mogelijk mensen om je heen krijgt die je kunnen adviseren en helpen waar nodig. Je kunt het niet alleen en het bespaart je veel frustratie als je van te voren informatie kunt inwinnen bij mensen die al ervaring hebben. Doe waar je goed in bent en wat je leuk vindt!'

Succes met verdieping in de Chinese cultuur


Voor Monique Groeneveld was de stap naar ondernemen een logisch vervolg van haar carrière. Al in 1992 ontdekte ze China, om vervolgens zowel in Nederland als in China zaken te doen. Haar ondernemerschap vormde zich toen ze een nieuwe stap wilde zetten. Met een flink netwerk en veel kennis van de Chinese taal en cultuur richtte ze samen met partners China-Inside op, een bureau dat adviseert over China op het gebied van onder andere cultuur, taal, ondernemerschap en toerisme.

Monique: 'Naast China-Inside hebben we nog veel lokale activiteiten in Beijing. Zo organiseren we toeristische excursies, de China en Dutch Culture Challenge over intercultureel zakendoen en bieden we met Match in China ondersteuning voor het MKB.'

Wat zakendoen in China voor Monique zo speciaal maakt is persoonlijke contact. 'In China is de scheiding tussen privé en zakelijk veel minder sterk. Ik heb nog steeds goed contact met mensen die ik in 1992 heb ontmoet. Wat het ook heel leuk en uitdagend maakt, is dat men je over de meest uiteenlopende zaken benadert. Dat geldt trouwens ook voor Nederlandse ondernemers die ons opzoeken. Het kan werkelijk over alles gaan. Of het nu advies is over een TV-programma of over ontwikkelingen in een specifieke branche. Dat maakt het ook voor ons zo leuk.'

'Je ziet dat steeds meer ondernemers de stap naar China wagen. Het zit in de Nederlandse ondernemer om te denken ‘ik ga het gewoon proberen’. Vaak heeft men al wat e-mail contact of ligt er misschien zelfs een compleet plan. Op zo’n moment kunnen we adviseren of meegaan naar afspraken.'

'In de wat minder bekende gebieden ontvangen ze je met open armen'

'Mijn advies aan ondernemers is vooral dat het belangrijk is je in de cultuur te verdiepen. Er zijn steeds meer professionals in China die vloeiend Engels spreken, maar dat maakt niet dat zij op dezelfde manier zaken doen. Zaken gaan vaak anders dan je gewend bent en het is fijn als je weet waarom. Daarnaast zie ik vaak dat mensen direct in heel China van start willen. Mijn advies is om juist klein te beginnen en liefst buiten de grote steden zoals Beijing en Shanghai. In de wat minder bekende gebieden ontvangen ze je met open armen.'