‘We nemen elke hulpvraag serieus’

Tropische orkanen, zware aardbevingen en hevige bosbranden. De mens is op veel plaatsen niet bestand tegen al dit geweld van Moeder Natuur. Daarom vragen de Verenigde Naties jaarlijks op 13 oktober aandacht voor het risico en bestrijden van natuurrampen. Wat voor hulp biedt het ministerie van Buitenlandse Zaken?  

‘Bij Buitenlandse Zaken zitten we bovenop het nieuws. We houden het weer en de laatste ontwikkelingen rondom aardbevingen, orkanen, bosbranden, tsunami’s en overstromingen nauwlettend in de gaten. Wanneer het nodig is, passen we onze reisadviezen aan. Op sommige calamiteiten kunnen we van tevoren al inspelen. Zo weten we ongeveer wanneer het orkaanseizoen begint en voorzien we reizigers vooraf van relevante informatie. Denk aan checklists, praktische tips en mogelijke risico’s. Goed voorbereid op reis gaan is echt het halve werk’, vertellen Diane de Joode en Fraukje van der Mijn van de directie Consulaire Zaken en Visumbeleid.

Storm oceaan

Code oranje

Door de recente aardbevingen in Haïti en Indonesië en de orkanen Michael, Florence en Mangkhut zijn ze bij het ministerie van Buitenlandse Zaken druk in de weer met het verstrekken van informatie en verlenen van consulaire bijstand aan Nederlanders in rampgebieden. Dat gebeurt samen met het hele team van de reisadviezen, individuele consulaire zaken en de buitenlandse posten. ‘We staan ook in nauw contact met de reisbranche’, vertelt Fraukje. ‘Organisaties zoals TUI volgen onze reisadviezen op de voet. Wanneer wij adviseren alleen naar een gebied te reizen als dat noodzakelijk is (code oranje), halen zij daar direct hun toeristen weg. Gedupeerde reizigers krijgen hun geld terug of kunnen hun reis kosteloos laten omboeken.’ 

Lombok

Hoewel ze van tevoren al veel voorbereidend werk kunnen doen, gebeuren de meeste natuurrampen toch onverwacht. Als dat gebeurt, is het alle hens aan dek. ‘Samen staan we in de startblokken om hulp te verlenen aan Nederlanders wereldwijd’, aldus Diane. ‘We zetten dan ook onze andere kanalen in zoals Twitter, het BZ 24/7 Contact Center en de websites. Elke hulpvraag nemen we serieus. Ook onze collega’s op de posten komen dan direct in actie. Zij bezoeken dan (als het verantwoord is) het getroffen gebied, zoals ze bijvoorbeeld in Lombok deden.’

Lokale autoriteiten

Er is altijd ruimte voor verbetering. Momenteel werkt het team aan de doorontwikkeling van de reisadviezen. Ook komt er een checklist voor calamiteiten zoals aardbevingen, maar die is nog niet klaar. Diane: ‘Het is best lastig om een standaardprocedure op te stellen. Elk land heeft zijn eigen bijzonderheden. Wij adviseren mensen altijd de instructies en tips van de lokale autoriteiten op te volgen als er iets gebeurt. Zij fungeren als eerste aanspreekpunt bij natuurrampen, wij bieden consulaire bijstand als dat nodig is.’

Nazorg

Vanzelfsprekend zijn mensen bang in tijden van crisis, zeker als er bijvoorbeeld veel naschokken zijn na een aardbeving. Dat heeft ook impact op onze medewerkers in Den Haag en in het buitenland. Zij kunnen daarom altijd terecht bij Bureau Maatschappelijk Werk. ‘Een goede nazorg vinden we heel belangrijk. Collega’s kunnen ook getraumatiseerd raken’, stelt Diane. Fraukje voegt daaraan toe: ‘Ik sprak van de zomer een vader via WhatsApp die doodongerust was. Zijn dochter zat met haar vriendinnen op Lombok. Dat doet wel iets met me. Het gaat toch om mensen.’

Internationale dag voor het beheersen van Natuurrampen

De Internationale Dag voor het beheersen van Natuurrampen bestaat sinds 1989 nadat de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties vroeg om een dag waarop wereldwijd aandacht gevraagd werd voor risico bewustzijn en de reductie van rampen. Vooral in risicogebieden is het van belang dat hier veel aandacht aan besteed wordt om rampen te voorkomen en mensen voor te bereiden voor wanneer er wel een ramp plaatsvindt.