Verklaring van huwelijksbevoegdheid op de Pitcairneilanden
Wilt u als Nederlander trouwen op de Pitcairneilanden? Als u nooit in Nederland gewoond heeft, kan de Nederlandse ambassade in Wellington, Nieuw-Zeeland een verklaring van huwelijksbevoegdheid opstellen.
Heeft u ooit in Nederland gewoond?
Bent u Nederlander en woont u in Nederland of heeft u in Nederland gewoond? Dan moet u een verklaring van huwelijksbevoegdheid aanvragen bij de gemeente waar u woont of waar u als laatste heeft gewoond. Was u minderjarig toen u uit Nederland vertrok? Dan moet u ook bij de gemeente zijn waar u als laatste heeft gewoond. De verklaring is vanaf het moment van afgifte 6 maanden geldig.
Welke documenten heeft u nodig?
Om een verklaring van huwelijksbevoegdheid aan te vragen heeft u kopieën van de volgende documenten nodig:
- een geldig Nederlands identiteitsbewijs
- een uittreksel uit het geboorteregister
- een uittreksel van burgerlijke stand waarin staat dat u niet getrouwd bent. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar
- een afschrift van een echtscheidingsakte als u eerder was getrouwd
Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.
Welke documenten heeft uw niet-Nederlandse partner nodig?
Voor een aanvraag van een verklaring van huwelijksbevoegdheid, heeft uw niet-Nederlandse partner kopieën van de volgende documenten nodig:
- een geldig paspoort of ander identiteitsbewijs
- een officieel document waarop de adresgegevens van uw partner staan, welk document dit is verschilt per land
- een ongehuwdverklaring
- een afschrift van een echtscheidingsakte als uw partner eerder was getrouwd
Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.
Verklaring van huwelijksbevoegdheid in dit land of gebied
Hoe vraagt u de verklaring aan?
Stuur een scan (in pdf) van alle benodigde documenten naar: wel-ca@minbuza.nl. Geef duidelijk aan waarvoor u de verklaring nodig heeft.
Hoe lang duurt het?
Het duurt gemiddeld 10 werkdagen om uw aanvraag te verwerken. Moet u extra documenten opsturen omdat uw aanvraag niet compleet is? Dan duurt het langer.
U ontvangt de verklaring digitaal via e-mail.
Hoeveel moet u betalen?
Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor de kosten van een verklaring.
Aanvragen per post of e-mail
Als u de verklaring per post of e-mail aanvraagt, verhoogt u het bedrag met de verzendkosten*. Betaal het totaalbedrag per cheque aan de ambassade:
Kingdom of the Netherlands - Regional Support Office Asia. Vermeld bij de overschrijving: consulaire verklaring + uw naam.
Aanvragen in persoon
Als u de aanvraag in persoon doet, betaalt u de totale kosten (verklaring + verzendkosten* indien van toepassing) op het moment van uw aanvraag.
* Verzending binnen Nieuw-Zeeland: NZD 9,00. Verzending naar Amerikaans-Samoa, Cook eilanden, Frans-Polynesië, Kiribati, Niue, Pitcairn eilanden, Tokelau eilanden, Tuvalu of Wallis en Futuna: NZD 18,00.
Nog vragen?
Heeft u vragen? Stuur ons een e-mail via het contactformulier.